• Onsdag 30 augusti 2017

Har du gått in i väggen? Då är det mycket troligt att du är en ideal medarbetare. Gratulerar, du är fantastisk! Men hur är man då en ideal medarbetare utan att gå in i väggen? Kanske lite mer egoistisk?

Den som kör in i väggen är ofta en ideal medarbetare

Jag har tidigare skrivit om ”5 mönster för den som går in i väggen”. Det gemensamma mönster som utkristalliseras bland alla med utmattningssyndrom är att det handlar om personer som har förmågan att jobba hårt även när det är kämpigt. Det handlar ofta om perfektionister som ställer upp för andra men som inte alltid står upp för sig själva.

Ut ett arbetsgivarperspektiv låter detta som en perfekt medarbetare. Tänk att du har en i ditt team som tutar och kör oavsett hur jobbigt det är. Det här är en som vill göra ett perfekt jobb och som alltid ställer upp när projektet knakar. Du kan lita på denna medarbetare, en som verkligen vill att ditt projekt och företaget ska gå bra!

Frågan är bara: hur mår denna person egentligen? Varför strävar denna person efter perfektionism istället för ren glädje? Varför försummar personen sitt egna privatliv till förmån för företagets bästa?

Den ideala medarbetaren är egentligen lite egoistisk

Oavsett om vi är medarbetare på en lägre nivå i en organisation eller på en högre ledarposition så krävs det lite egoism. Vi skall givetvis försöka ställa upp och hjälpa andra när det kniper, på så sätt kan vi själva våga be om hjälp när vi är i trubbel. Dock måste det finnas en balans som säger att om vi offrar några kvällar till företaget så måste vi även kunna ”offra” några kvällar till vårt privatliv också.

Det svåra med detta är att göra det med gott samvete. Ofta känner vi att vi sviker laget om vi går hem och inte kan vara med och lösa de akuta problem som uppstått på jobbet. Här behövs en mental inställning som säger att vi givetvis strävar efter det bästa men att vi ibland behöver säga nej och vara lite egoistiska för företagets bästa.

Egoism hjälper organisationen

Om mönstret är att vi ofta måste syssla med brandsläckning av akuta problem eller ständigt jobba övertid för att klara företagets lönsamhet, då finns det troligtvis ett dolt grundproblem. Här måste vi börja fundera på varför företaget är positionerat eller organiserat på ett sådant sätt att det inte överlever utan brandsläckning eller övertid. Ett sätt att signalera till organisationen att den behöver ta tag i dessa frågor är att vara lite sunt egoistisk.

Organisationen blir alltså lurad av alla som ständigt ställer upp på högt tempo och övertid. Dessa två saker ger en felaktig bild av hög kapacitet när det snarare handlar om utarmning av resurser, personligt lidande och onödiga kostnader för sjukskrivningar eller personalomsättning. Låt oss inte gå med på all akut brandsläckning för lätt och låt oss säga nej till extraarbete om frågan kommer för ofta. På så sätt måste organisationen börja lösa de verkliga problem istället för att räkna kallt med att folk alltid ställer upp. Förhoppningsvis slutar det med en mer effektiv och lönsam organisation där kostnader för brandsläckning, övertid, sjukskrivning och personalomsättning minskat. Dessutom får medarbetarna förhoppningsvis ett lite behagligare tempo och på sikt kanske kan undvika väggen.

 

På vilket sätt kan du vara lite mer egoistisk, och på så vis bli en ideal medarbetare på riktigt?