Välj dina tankar med omsorg

Få bättre fokus genom att välja dina tankar med omsorg

  • Onsdag 7 mars 2018

Blir du ständigt avbruten av dina egna fladdrande tankar när du försöker lösa en svår uppgift? Har du svårt att behålla fokus på en sak? Känner du att du egentligen borde göra någonting annat, oavsett vad du gör? Då kan det bero på att du försöker hålla alldeles för många tankar i huvudet samtidigt.

Boka en föreläsning om stress!

Jag pratar om hur vi undviker stress och utbrändhet. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Vi kan bara fokusera på några få tankar i taget

Enligt en forskningsstudie på 50-talet kan vi bara hålla sju saker i huvudet samtidigt. Senare forskning pekar snarare på att siffran är ännu lägre, max fyra. Mängden tankar vi kan hålla i fokus är inte exakt, det varierar bland annat beroende på om vi kan koppla tankarna till långtidsminnet. Prova att behålla fokus på dessa fyra ord: blinka, lilla, stjärna och där. Sedan försöker du istället behålla fokus på följande ord: talo, juoksentelisin, hymyilevät och suoraa. Om du inte kan finska så gissar jag att det var lättare att behålla fokus på de svenska orden. Dels för att de var på svenska men även för att de råkar vara de fyra första orden i en sång som många av oss redan har i långtidsminnet.

De saker eller tankar som vi kan ha i vårt fokus är alltså väldigt få. Vi skulle kunna se det som ett litet rum såsom en liten hall eller kanske en klädkammare. Det går maximalt in fyra personer i rummet. Om vi stoppar in en femte så åker någon av de andra fyra ut. Nu när vi känner till detta så är det dags att börja fundera på vad vi egentligen har i huvudet?

När det blir trångt får vi svårt att fokusera

När vi vaknar på morgonen så har vi förmodligen idéer om hur dagen ska se ut. Förutom rutinuppgifter såsom frukost, tandborstning och resan till jobbet så kanske vi måste komma ihåg att ta fram skridskor till barnens friluftsdag och köpa tårta till kollegan på jobbet som fyller år. Dessa saker lägger vi in i vårt lilla rum som bara rymmer fyra personer.

När vi senare kommer fram till jobbet så möts vi kanske av en lång rad e-postmeddelanden samtidigt som kollegor börjar ställa olika frågor. Vi ska kanske hålla en presentation på ett möte om en timme och behöver förbereda oss. Ett projekt ska planeras och en kund förväntar sig att vi ringer under förmiddagen. Alla dessa saker försöker nu få plats i det lilla rum som bara rymmer fyra personer. Det börjar bli trångt.

Den stress som vi idag upplever på våra arbetsplatser och som leder till utbrändhet kallades förr i tiden för ”hjärnstress”. Hjärnan kan kännas smockfull av uppgifter, det kan vara svårt att tänka eller hålla den enklaste sak i arbetsminnet. Vi får svårt att fokusera på en sak. Vi blir ständigt avbrutna av andra men även av oss själva när alla våra tankar samtidigt försöker ta plats i det lilla utrymme som endast rymmer fyra tankar.

Skriv ner allt och välj dina tankar med omsorg

Den vanligaste lösningen på detta problem kan vi redan: skriv ner allting som behöver göras på en att göra-lista. Däremot vet jag, efter att ha träffat och diskuterat detta med väldigt många människor de senaste sju åren, att vi tenderar att bara skriva ner de stora och viktiga punkterna på att göra-listan. Det viktiga projektet och samtalet till kunden finns kanske på listan men ungarnas skridskor och kollegans tårta hamnar inte alltid där. Jag skulle vilja utmana dig med att skriva ner allt. Allt! Töm hjärnan på allting som behöver göras nu eller i framtiden. Notera dina åtaganden på en bestående lista som du bevarar på ett säkert sätt. Du ska inte ens behöva minnas att köpa julklappar i december, det ska stå på listan.

Om du tycker att det blir en ohyggligt lång lista så kan jag rekommendera dig att läsa boken ”Få det gjort” av David Allen. Han beskriver en utmärkt metod för långa att göra-listor. Du hittar boken på exempelvis Bokus eller Adlibris.

När du har skrivit ner allt du behöver göra på en lista så kan du börja fundera på vad du egentligen ska ha i ditt fokus. Välj dessa tankar med omsorg. Om du ska hålla en presentation om en timme, låt dina förberedelser vara i fokus. Om någonting annat dyker upp och tar plats i det lilla rum som bara rymmer fyra personer, skriv ner det på din att göra-lista och återgå till presentationen. När du övat upp förmågan att behålla fokus på den aktuella uppgiften utan att störas av andra tankar kommer du med tiden bli både mer effektiv, mer fokuserad och förhoppningsvis känna mindre stress på jobbet.

 

Har du svårt att fokusera? Blir du ständigt avbruten av dina egna fladdrande tankar? När, under de kommande 24 timmarna, skulle du kunna sätta dig ner och tömma din hjärna till en att göra-lista?

 

Kommentera