Uppskattning

Minska din stress genom att ge och ta emot uppskattning

  • Onsdag 14 mars 2018

God självkänsla är en viktig komponent i att undvika stress. Kan vi förbättra vår självkänsla genom att våga ge och ta emot uppskattning?

Boka mig till ert nästa frukostmöte eller konferens!

Jag pratar om hur vi förebygger stress och utbrändhet. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Låg självkänsla skapar en malande stress

God självkänsla minskar stress skrev jag för två veckor sedan. Självkänsla handlar om hur vi värdesätter oss själva. Ju bättre självkänsla vi har, desto mindre sårbara är vi för påverkan utifrån. När en kund eller medarbetare kritiserar oss så är det lätt att känna sig nedslagen och ledsen. En del reagerar med taggarna utåt, starkt och i affekt. Andra reagerar till synes inte alls men går tillbaka till sin arbetsplats och arbetar ännu hårdare för att övertyga omgivningen om att vi duger. Oavsett reaktion så slutar det ofta i ökad stress. Det här är en typ av stress som maler i kroppen och säger ”jag duger inte om jag inte presterar bättre” eller ”ingen tycker om mig”.

Ju bättre självkänsla vi har, desto större mur har vi mot den här typen av händelser och desto mindre stress känner vi efteråt. Om vi har en god självkänsla så känner vi att vi duger som människor trots den kritik vi just har fått. Vi ska givetvis ta till oss av kritiken och göra de justeringar som krävs men vi ska aldrig känna oss värdelösa som människor. En god självkänsla kopplar bort våra prestationer från vårt egna värde. Vi vet att vi är härliga människor även när vi blir kritiserade.

Ursäkta dig inte när du får en komplimang

Det finns många komponenter i att få god självkänsla. En komponent är att våga ge och ta emot andras uppskattning.

När en vän eller kollega ger oss en komplimang för att vi har gjort ett bra arbete, för att vi har varit hjälpsamma eller helt enkelt för att de tycker att vi ser snygga ut, då är vi många som börjar ursäkta oss. Inombords känner vi kanske att vi inte alls är så snygga som kollegan säger men att det är tur att ingen annan ser det. Inombords känner vi att vi inte alls gjort ett bra arbete men att vi lyckades dölja skavankerna. Det är lätt att hitta på ursäkter och bortförklaringar till att det går bra och det är oftast betydligt svårare att helt enkelt erkänna den komplimang som vi just fick. Japp, jag är snygg. Yes, jag gjorde verkligen ett bra arbete.

Genom att låta bli att ursäkta oss och hitta på förklaringar som handlar om tur eller tajming så ska vi våga ta till oss komplimangerna. Vi måste våga att bara säga tack. Låt oss ta emot det härliga budskapet från den som gav oss komplimangen och lita på att den stämmer.

Våga ge uppskattning till omgivningen

På samma sätt som att vi ska kunna ta emot komplimanger så kan vi även börja öva på att ge dem. Det fanns en tid då jag hade stora svårigheter med att ge komplimanger till andra och nu i efterhand inser jag att det berodde på låg självkänsla.

För många år sedan så tittade jag på dokusåpan Robinson på TV. En av deltagarna hoppade ner från en palm och gjorde en rolig volt i sanden. Då sa den andre deltagaren: ”Vad skön du är!”. Jag minns att jag provade orden i min mun: ”vad skön du är”. Jag hade aldrig sagt någonting sådant till min omgivning och det gav mig en riktig tankeställare. Instinktivt kände jag att jag aldrig skulle kunna säga så till någon i min omgivning. Varför var det så?

Nu i efterhand inser jag varför. Jag gillade inte mig själv. Jag kände att jag inte dög eller var lika bra som min omgivning. För att överleva så försökte jag omedvetet se till att mina vänner och kollegor höll sig på en ännu lägre nivå än vad jag gjorde. Om jag hade givit uppskattning till min omgivning och erkänt att mina vänner och kollegor var sköna människor, då fanns risken att de skulle höjas till en högre nivå medan jag skulle vara kvar på en låg nivå. Det skulle bekräfta att de är sköna människor samtidigt som jag inte var det.

Visst låter det missunnsamt, märkligt och psykopatiskt, men det är såhär låg självkänsla fungerar. Det sker ofta på en omedveten nivå. När vi har låg självkänsla så ger vi inte alltid uppskattning till vår omgivning eller så trycker vi ner våra vänner och kollegor. Allt för att vi själva ska känna oss lite bättre än de andra och därmed inte helt värdelösa.

Två övningar för bättre självkänsla

Om du känner att du vill få bättre självkänsla, prova följande två övningar.

Välj en enkel mening som ger uppskattning till dina vänner eller kollegor, exempelvis meningen ”Vad skön du är!”. Leta efter tillfällen att säga den här meningen på under den kommande veckan och säg meningen till tre personer på ett ärligt sätt. Våga dela med dig av komplimanger samtidigt som du försöker förstå att du inte förminskas av det. Du duger, precis som du är.

Öva även på att ta emot en komplimang utan att slå ifrån dig dess betydelse. Jag håller tummarna för att du får en eller ett par komplimanger den närmaste tiden. När detta händer, säg tack utan att förklara eller ursäkta dig. Stoppa in komplimangen i din kropp och smaka på de ord du fått till dig. Tro på vad motparten säger. Om din vän eller kollega säger att du är snabb, smart eller snygg, då är du det. Våga tro på det.

Kommentera