Nå stora mål genom att göra något onödigt

Nå stora mål genom att göra något onödigt

  • Onsdag 24 januari 2018

Ibland när vi har ett stort mål men begränsad tid vill vi inte kasta bort vår dyrbara tid på onödigheter. Städa hemmet kan kännas bortkastat, träning tar vi en annan gång, fika med kompisar måste prioriteras bort. Är det här verkligen det optimala sättet att nå det stora målet på?

Boka mig till ert nästa frukostmöte eller konferens!

Jag pratar om hur vi förebygger stress och utbrändhet. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Stora mål och för lite tid

Ibland har vi stora mål i livet. Vi kanske vill lyckas i karriären, renovera hemmet eller vara den perfekta föräldern. Ibland blir våra mål så viktiga att de uppslukar oss och tar över vårt liv. Det behöver inte vara någonting dåligt. Det kan faktiskt vara väldigt uppfyllande och tillfredsställande att sikta högt och ägna all sin kraft åt det.

När vi siktar högt så finns det ofta så mycket som måste göras men så lite tid. Tiden blir dyrbar och vi blir oroliga för att kasta bort vår tid på onödigheter som inte bidrar till de stora målen. När kompisarna frågar om vi vill följa med på bio så behöver vi avväga om det är värt det. Ska vi ”kasta bort” en kväll på bio istället för att fortsätta arbeta mot våra höga mål? Det är nämligen så det kan kännas; tiden kastas bort på onödigheter när vi gör saker som inte bidrar till de stora målen.

Sikta på att koppla bort varje vecka

Problemet som kan uppstå med stora mål är att vi glömmer bort oss själva. Vi ignorerar vår trötthet och hur vi mår eftersom vi bara ska nå toppen först, sen kan vi ta hand om oss själva. Det här är exakt den huvudegenskap som bidrar till utmattningssyndrom: förmågan att fortsätta jobba trots att det är tufft. Det är en väldigt bra egenskap men är samtidigt farlig för vår hälsa. Dessutom är det en fara för vårt mål. Trötthet, sömnbrist och i värsta fall utmattningssyndrom gör ju att det tar längre tid att nå målet.

Vi vill gärna komma närmare vårt stora mål varje vecka. På samma sätt måste vi även försöka koppla bort målet varje vecka för att både nå målet snabbare men även minska risken för utmattningssyndrom. Faktum är att växlingen mellan att arbeta mot ett mål och att koppla bort målet är ett utmärkt sätt att bearbeta idéer och tankar. Genom att tänka på någonting helt annat får hjärnan möjlighet att vila, bearbeta och reflektera över målet. Vi får helt enkelt nya perspektiv och infallsvinklar genom att ibland bara koppla bort det vi håller på med.

Prova att göra någonting onödigt för hjärnans skull

När kompisarna frågar om du vill följa med på bio nästa gång, prova att följa med. Prova att göra saker som inte bidrar till ditt långa mål. Prova även att njuta av det och faktiskt ha kul under den stunden. Öva på att inte känna skam eller skuld för att du inte gör det du måste eller borde. Lär dig att göra någonting som känns fullständigt onödigt eller bortkastat med jämna mellanrum samtidigt som du känner glädje. Din hjärna mår helt enkelt väldigt bra av det. Du håller bättre i längden och förmodligen når du ditt mål snabbare.

 

Arbetar du stenhårt och intensivt mot ett mål? Vilken kväll den kommande veckan kan du istället göra någonting helt annat för att vila din hjärna?

Kommentera