Sömnbrist

Stress och sömnbrist blir en ond cirkel

  • Onsdag 3 januari 2018

God fortsättning på det nya året! Jag hoppas att du har både blivit av med julstressen och sovit ut efter en förmodat sen nyårsnatt. Det är nämligen sambandet mellan dessa två komponenter som vi ska behandla i dagens veckobrev: stress och sömnbrist.

Boka mig till ert nästa frukostmöte eller konferens!

Jag pratar om hur vi förebygger stress och utbrändhet. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Sambandet mellan stress och sömnbrist är tydligt

Sömnen har en otroligt viktig betydelse i vårt liv. När vi sover så underhålls immunsystemet, tankar och intryck sorteras, kroppen repareras, negativa minnen reduceras och så vidare. Om vi sover för lite så uppstår en rad problem. Vi blir exempelvis lättare sjuka, intryck och kunskaper fastnar inte lika bra i vårt minne och vår förmåga att hantera stress minskar. Sömnbrist kan alltså orsaka stress.

När vi är stressade kan det vara svårare att somna på kvällen eller så kan vi vakna mitt i natten och känna hur stressen kryper i kroppen. Vi sover helt enkelt sämre när vi är stressade och stress är ofta en orsak till sömnbrist.

Stress leder alltså till sömnbrist, som i sin tur leder till ytterligare stress. Här har vi en ond cirkel.

Det kan krävas reflektion

Det finns två vägar in i den onda cirkeln: för mycket stress eller för lite sömn. När vi är stressade och trötta så blir huvudet ofta fullt av akuta uppgifter som måste lösas, därför kan det vara svårt att se att vi är inne i den onda cirkeln. Det är som hönan och ägget, man vet inte alltid vilket som kom först. Det krävs ibland lite reflektion för att inse och erkänna att vi har både stress och sömnbrist i våra liv. När vi har erkänt detta tillstånd för oss själva gäller det att komma ut ur cirkeln så snabbt som möjligt.

Tre enkla strategier

Det finns många strategier för att komma ur den onda cirkeln, här kommer tre enkla steg:

  1. Släpp mobilen och glo – nästa gång du åker kollektivt, stoppa ner mobilen i fickan och reflektera över livet. Vad gör dig stressad? Är du på rätt ställe i livet? Gör du rätt saker? Har du rätt riktning?
  2. Ligg 8 timmar i sängen utan prylar – gör allt du kan för att få till god sömn. Lyckas du inte somna eller vaknar du mitt i natten och är stressad? Fundera över varför och vilka åtgärder du kan göra. Bli inte stressad av att du inte kan sova 8 timmar eftersom den saken kan vara svår att styra över. Däremot kan du se till att ligga i sängen utan läsplattor och andra prylar i 8 timmar och på så vis ge dig de fysiska förutsättningarna.
  3. Avsäg dig minst tre uppgifter – minska trycket genom att avsäga dig ansvarsområden, föreningsaktiviteter eller projekt. Genomför inte alla saker på din att göra lista, ta bort dem direkt istället. Ge bort uppgifter till andra eller tala om för omgivningen att du inte kommer att genomföra allt du har på dina axlar.

Läs gärna mina tidigare veckobrev, där finns många fler strategier och tips kring hur du kan minska din stress eller förbättra din sömn och därmed komma ur den onda cirkeln.

 

Har du hamnat i en spiral av stress och sömnbrist? Vad är det första du kan göra för att ta dig ur denna onda cirkel?

Kommentera