Negativa känslor

Minska stress genom att sätta etikett på negativa känslor

  • Onsdag 22 augusti 2018

Visst kan huvudet vara fullt av negativa känslor ibland? Gamla händelser spökar. Andras förmanande röster ekar. Stress inför framtiden gnager. Ett sätt att hantera negativa känslor på är att sätta etiketter på dem.

Boka en föreläsning om stress!

Jag pratar om hur vi undviker stress och utbrändhet. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Hur jag började sätta etiketter på negativa känslor

I våras skrev jag en veckobrev där resonerade om stress som kommer från dåtid eller framtid. Händelser från dåtid eller oro inför vår framtid kan få oss att känna stress idag trots att vi just nu har en lugn och ordnad situation. Det kan handla om gamla konflikter eller traumatiska händelser som ger upphov till känslor som sorg, ilska och stress.

När jag gick in i väggen så började en 9 månader lång period av terapi. Under denna period fick jag professionell hjälp med att gå igenom dåtid, nutid och framtid för att hitta mitt sanna jag och en bättre riktning i livet. En stor del av denna terapi handlade om att sätta ord på negativa känslor. För ett par år sedan blev jag illa behandlad av en vän och på något sätt har den känslan alltid funnits i bakhuvudet. Jag bestämde mig för att känslan jag hade var: ”kränkt”.  Under tidigt 2000-tal blev jag illa behandlad av en kollega, detta var också en situation som har satt lite djupare spår i mig. Här bestämde jag mig för att min känsla var: ”felinformerad och missförstådd”. Det var inte alltid jag kunde sätta korta ord på varje händelse, ibland slutade det med långa utlägg. Det viktiga var, enligt terapeuten, att jag hela tiden satte etiketter på mina känslor.

Alla dessa händelser hade legat och pyrt i min hjärna under många år och varit en bidragande orsak till den stress jag utsatte mig själv för under många år. Så fort jag började sätta etiketter på mina känslor så försvann dessa känslor väldigt snabbt. Det var som att min hjärna behövde hjälp med att beskriva och bestämma sig för vad jag kände om situationerna, sedan kunde hjärnan släppa dem.

Att undertrycka känslor fungerar inte

James Gross, psykologiprofessor vid Stanford University, har fokuserat sin forskning på känslor och känsloreglering. Han förklarar att vi har tre sätt att hantera när en känsla dyker upp:

  • Uttryck känslan – Om du är arg, skäll på någon. Om du är ledsen, gråt.
  • Undertryck känslan – Håll tillbaka känslan och försök få andra att inte märka någonting.
  • Gör en kognitiv förändring – Betrakta din situation på ett annat sätt. Omtolka den eller sätt en etikett på den.

Genom en rad olika experiment har han upptäckt att de som försökte undertrycka en negativ känsla ofta misslyckades med det. Utåt sett kunde försökspersonerna se lugna ut men de var uppjagade inombords och deras limbiska system i hjärnan gick på högvarv.

De som istället gjorde en kognitiv förändring genom att exempelvis sätta en etikett på sin känsla lyckades bättre. Genom hjärnscanning har flera forskare sett att hjärnans limbiska system, som hanterar känslor, lugnar ner sig när vi sätter en etikett på känslorna. Jag beskrev detta lite närmare före sommaren i veckobrevet ”Därför blir vi sämst när det gäller”.

Lugna ner ditt limbiska system

Har du gamla hjärnspöken som från förr som ger dig stress idag? Känner du oro eller rädsla inför din framtid? Försök ta tag i dessa frågor på riktigt så att du slipper stress i nutid. Låt det första steget vara att sätta etikett på känslorna. Säg till dig själv, tyst eller högt, hur du känner. Förhoppningsvis kan det hjälpa till att lugna ner ditt limbiska system och minska din stress  i nutid.

Kommentera