rädsla

Psykologens tre nivåer av rädsla

  • Onsdag 3 februari 2021

När din vardag är full av stress och jäkt, är det då stress du känner? Kan det snarare handla om rädsla?

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Kroppens reaktion

Hur ofta känner du stress i din vardag? Det är lätt att känna stress när energin, tiden, pengarna, kunskaperna eller någonting annat inte räcker till. Nästa fråga är: hur ofta känner du rädsla i din vardag? Min gissning är att du känner stress oftare än du känner rädsla. Vad är då egentligen skillnaden mellan stress och rädsla?

När du känner stress så förbereder sig kroppen för att kämpa, fly eller spela död. Hormoner utsöndras, fokuset skärps, pulsen ökar och kroppen gör sig redo att ta sig ur situationen med alla tillgängliga medel. När du känner rädsla så händer ungefär samma sak. Kroppen ställer in sig på att kämpa, fly eller spela död med alla sina metoder. Rädsla och stress ger en liknande reaktion. Ändå talar vi ofta om dessa två saker på helt olika sätt.

När stress handlar om rädsla

Många gånger är det stressigt på jobbet där chefen skapar stress och ökar arbetstempot. Det är stressigt hemma med hämtningar, lämningar, hemmasysslor och privata åtaganden. Det är lätt att klumpa ihop allting till stress. Kan det snarare vara så att det handlar om rädsla? På jobbet kanske du känner rädsla där chefen skapar rädsla. Hemma så känner du rädsla för att inte hinna med hämtningar, lämningar, hemmasysslor och privata åtaganden. Kan din stress till stor del handla om rädsla?

Rädslan kan bestå av många saker. Det kan exempelvis vara en rädsla för att inte leva upp till kraven på arbetsplatsen och därmed riskera att förlora jobbet. Det kan handla om en rädsla för att inte räcka till för barnen, för att inte bli accepterad av våra vänner eller för att någon ska se ditt hem när det är ostädat. Det kan handla om rädsla för att ekonomin inte ska gå ihop eller för att partnern ska lämna oss. Det finns många olika typer av rädsla.

Tre nivåer av rädsla

Psykologen Susan Jeffers kategoriserar rädsla i tre nivåer:

  • Nivå 1: Rädsla för det externa – detta är rädsla för någonting konkret såsom att tala inför folk, be om löneförhöjning, bli svårt sjuk eller liknande.
  • Nivå 2: Rädsla för det interna – detta är en rädsla för känslan att misslyckas. Det kan handla om att inte bli accepterad, bli avvisad, lämnad, lurad, förrådd och så vidare.
  • Nivå 3: Riktig rädsla – den känsla som säger att ”jag klarar det inte”. Känslan är att du inte klarar dig efter att du misslyckats.

Nivå tre är egentligen roten till all rädsla. De flesta människor kommer dock aldrig det eftersom många väljer att försöka trycka bort rädslan redan på nivå ett eller två.

Hantera din rädsla

Det är så lätt att hamna i det där paralyserade tillståndet som handlar om att ekonomin inte går ihop, att det är läskigt att be om hjälp, svårt att säga nej eller stressigt att lämna och hämta barnen i tid. Tänk om allting handlar om en rädsla som handlar om att du egentligen är rädd för att du inte ska klara dig efter att du har misslyckats med din uppgift? Jag förstår att detta kan låta lättare sagt än gjort, men första steget handlar ändå om att våga tänka de där jobbiga tankarna och inte trycka bort dem.

Fokusera på någonting i ditt liv som skapar stress. Kan det handla om rädsla? Om det du är rädd för skulle inträffa, skulle du kunna hantera det på något sätt? Om det visar sig att du faktiskt kan hitta ett sätt att hantera den situation som kan uppstå, då kan du klara det. Om du klarar allt, behöver du då vara rädd?