Vanor - Sufta i sängen

Matar du rätt eller fel vanor i ditt liv?

  • Onsdag 23 augusti 2017

Alla har vanor, även om vi inte inser det. Några är uttalade och tydliga såsom att vi borstar tänderna varje morgon och kväll eller tränar två gånger per vecka. Andra är lite mer subtila såsom att vi avbryter kollegor i möten eller äter lunch onödigt fort. Tricket med att lyckas med att exempelvis träna varje vecka är att göra det regelbundet så att det blir en vana. Vi får alltså vanor genom att mata dem med ett återkommande beteendemönster.

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Vanor kan bidra till stress

Jag vill nu utmana dig att undersöka vilka vanor just du har. Matar du vanor i ditt liv som bidrar till stress? Här kommer exempel på vanor som, i min mening, är ganska onödiga och som bidrar till stress:

  • Äta onödigt snabbt och sedan vänta på sällskapet
  • Alltid promenera fort mellan platser och ofta med lite tidsbrist
  • Ofta ta fram datorn sent på kvällarna för att ”bara kolla lite mail”
  • Ständigt pilla på sin smartphone i kollektivtrafiken
  • Gå till sängs efter midnatt, även de dagar när vi måste vakna tidigt

Om vi är vana att pilla på mobiltelefonen på bussen så slutar det ofta med att den åker fram av bara farten. Om vi är vana att alltid rusa hem från arbetet så sker det också av bara farten. Vanans makt är stor, låt oss ta kontroll över denna makt och undersöka vilka vanor vi har och hur vi kan bryta dem.

Vilka vanor har du?

Det är svårt att se vilka vanor vi själva har, det är oftast lättare att få yttre hjälp. Vi behöver ta hjälp av en familjemedlem, kompis eller kollega som vi umgås med regelbundet för detta. Vi kan hjälpa varandra att observera varandra och påtala beteendemönster för varandra. På så sätt kan vi kartlägga och fundera över vilka vanor som borde motarbetas så att de inte längre går ”av bara farten”.

Låt oss även fundera på vilka nya goda vanor vi vill börja mata i våra liv. För att få ett lugnare tillstånd kan en god vana vara att exempelvis alltid promenera lugnt och sakta hem från jobbet. Vi kan prova att göra detta en dag, sedan en vecka, och sedan tre veckor. Till slut matas denna vana automatiskt och detta lugna tillstånd uppstår ”av bara farten”. En lugn promenad hem från jobbet sprider sig ofta till andra delar av livet, jag har tidigare beskrivit detta i mitt veckobrev ”Klarar du av att spankulera till jobbet?”.

 

Vilka vanor matar du i ditt liv? Vem skulle du kunna samarbeta med för att kartlägga och ta kontroll över vanorna?

Kommentera