Avslappningssjukan

Avslappningssjukan – en årlig tradition för en stressad person

  • Onsdag 25 december 2019

Julen är full av traditioner. Jag har i många år haft en egen liten tradition: avslappningsjukan. Det är den där förkylningen som alltid dyker upp när jag slappnar av. Varför kommer den, och vad gör vi åt det?

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Avslappningssjukan vid ledighet

Juldagen – dan efter dopparedan. Eller kanske dan efter den dan då allting skulle vara färdigt. Det är inte ovanligt att stressnivån är hög inför julafton. Julklapparna ska köpas, julskinkan skall förberedas, julgranen ska pyntas och huset ska städas. Efter julafton kan vi äntligen slappna av. Då är det dags för nästa tradition: avslappningssjukan.

Under de år då jag jobbade som allra mest så var jag ofta sjuk. Ungefär en gång i månaden fick jag en besvärande hosta, rinnande näsa eller bara väldigt ont i halsen. På julafton fick jag alltid en extra julklapp: feber. Jag minns många julaftnar då jag växlat mellan julbordet och soffan där jag har fått ligga och vara sjuk medan alla andra åt sill och prinskorv. Flera gånger har jag även fått en rejäl influensa kring nyår. Detta har inte bara handlat om julhelgen. Samma mönster har upprepats vid påskledighet och sommarsemester. Jag har småsjuk hela tiden och varje gång jag slappnade av så blev jag rejält sjuk.

Stress bryter ner immunförsvaret

Efter att jag gick in i väggen så har alla dessa små och stora förkylningar i princip upphört helt. Idag är jag förkyld en eller två gånger per år istället för varje månad. När barnen var sjuka förr så var det ett helt säkert att jag skulle bli smittad. Idag klarar jag mig ofta från sjukdomar när barnen ligger med feber.

Stressforskningen bekräftar detta tydligt. Stress bryter ner kroppens immunförsvar och gör oss betydligt mer sårbara för sjukdomar. Samtidigt kan stresshormoner mobilisera massor av celler i vårt immunförsvar vilket gör att försvaret kan fungera bättre under en kort tid. När vi är stressade kan vi alltså hålla oss friska tills vi slappnar av och då blir vi sjuka.

Notera dina mönster i kalendern

Mitt problem var att jag förnekade detta mönster. Äsch, inte var väl jag så sjuk? Framförallt var det väl inget problem. Det var ju trots allt viktigare att komma framåt i mitt jobb och i min karriär. En förkylning här eller där hade ju inte skadat någon. Denna förnekelse gjorde att jag bara fortsatte och fortsatte hela vägen in i väggen.

Ständiga sjukdomar är ett tydligt mönster som talar om för oss att vi inte mår bra. Det är svårt att se sina egna mönster och kanske ännu svårare att erkänna dem. Om du vet att du ofta drabbas av avslappningssjukan, gör såhär: skriv en liten notis i din kalender varje dag som du känner dig lite sjuk, matt eller trött. Gör det inte för någon annan än dig själv och lova att du alltid är ärlig mot dig själv. När du har skrivit dessa små notiser ett par månader, titta då tillbaka på din kalender. Är du sjuk alldeles för ofta? Denna enkla metod gör att du på ett ärligt sätt kan se dina egna mönster utan att, som jag, förneka betydelsen av dem. Om du lever ett liv i ständig förkylning så är det nämligen dags att göra någon förändring så att du istället kan leva ett liv ständigt frisk.

 

Ligger du hemma just nu med avslappningssjukan? Notera det i din kalender. Fortsätt notera alla dagar då du är sjuk. Fundera även på vilken liten eller stor förändring du kan göra under det kommande året för att du inte ska råka ut för avslappningssjukan vid nästa ledighet.

Kommentera