Påminnelse för ett dåligt minne

Därför får du sämre minne när du stressar

  • Onsdag 26 april 2017

Ibland måste vi anstränga oss för att minnas vad vi gjorde förra helgen. Ibland kämpar vi för att minnas vad vi gjorde igår. Mitt minne har ibland varit så dåligt att jag inte visste om jag borstade tänderna för en timme sen eller inte. Varför blir det så, och är det farligt?

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Hippocampus tar hand om våra minnen

Dagens lärdomar hamnar i vårt minne, närmare bestämt vårt korttidsminne. När vi sover så konsolideras tankarna till långtidsminnet. Den del av hjärnan som tar hand om våra nya minnen heter hippocampus. Den har flera funktioner och bland annat fungerar den som en snäll portvakt som hjälper nya minnen in i hjärnan. All information som skall memoreras måste passera denna portvakt. Detta är fastställt i undersökningar med människor som fått hippocampus kirurgiskt avlägsnat, de har förlorat sin förmåga att minnas fakta. Detta beskrevs redan för 60 år sedan i rapporten ”Loss of Memory after Bilateral Hippocampal Lesions” (Scoville and Milner, 1957). Om hippocampus inte fungerar som den ska så är det väldigt svårt att minnas vad vi gjorde före lunch.

När vi utsätter oss för långvarig och konstant stress så uppstår skador på hippocampus och i vissa fall kan den minska i storlek. Förmågan att minnas blir sämre. Enkelt uttryckt kan vi säga att portvakten är trött och sover på sin post istället för att släppa in nya minnen. Ju mer vi stressar och ju längre tid vi gör detta, desto sämre blir våra möjligheter att ta in nya fakta. Här har vi det förenklade medicinska svaret till varför vi har så svårt att minnas vad vi gjorde förra veckan eller vilka beslut vi tog på mötet igår.

Dåligt minne är ett tydligt tecken

Jag är en stark förespråkare för att vi ska tömma hjärnan regelbundet så att vi slipper minnas. Skriv ner alla dina aktuella uppgifter på en lista och skriv alltid mötesanteckningar istället för att försöka minnas. Vi skall dock inte göra detta för att kompensera en minnesfunktion som förstörts av stress och därmed kunna stressa ännu mer. Vi gör det för att känna en säkerhet om att ingenting glömts bort och att vi i de allra mest stressade situationer inte behöver lägga på ytterligare oro i form av ”har jag gjort allt jag ska nu?”, ”borde jag ha ringt henne idag?” eller ”vad tusan bestämde vi egentligen förra veckan?”. Sådana saker är alltid svåra att plocka fram när det är lite hetsigt oavsett hur vår hippocampus mår. Men om du känner att det ständigt är svårt att minnas vad du gjorde igår, då kanske du har stressat så hårt och så länge att du har en skadad hippocampus och en kraftigt försämrad minnesfunktion. Det, om något, måste väl vara ett väldigt tydligt tecken på att det är dags för förändring.

Du behöver dock inte vara orolig, hippocampus är väldigt duktig på att återhämta sig om du lyckas hitta strategier för att minska din stress. Om du dessutom motionerar så går reparationsarbetet ännu snabbare. Ta signalen om dåligt minne på allvar och gör någonting åt den, men gå inte runt och oroa dig i onödan. Det leder bara till ytterligare stress.

 

Behöver du anstränga dig för att minnas vad du åt till middag igår? Vilken liten eller stor förändring kan du i så fall göra i din situation för att minska din stress?

Kommentera