Motivation

Invänta motivation eller agera direkt?

  • Onsdag 2 december 2020

”En vacker dag ska jag ha det bra. Men inte nu, jag hinner inte.” Känner du igen meningen? Väntar du på motivation? Då är det dags att agera.

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Stress som livsstil

Stress riskerar att bli en livsstil. När livet är fult av stress finns det sällan tid eller energi till att göra de där förändringarna som krävs för att bryta mönstret. Risken är även stor att vi blir hemmablinda. Stress blir då någonting normalt som alltid finns där och då vet vi knappt hur det känns att leva utan det.

När stress har blivit normalt till den grad att vi är hemmablinda så är det om möjligt ännu svårare att bryta mönstret. Då krävs det en ganska stor portion motivation för att göra en förändring. Det är lätt att bara sitta och vänta på att motivationen ska komma. ”När jag får lite tid så ska jag fixa ..” eller ”Så fort jag får lite energi ska jag ordna ..” är kanske två vanlig tankar som dyker upp. Istället för att vänta på att motivationen ska dyka upp automatiskt så finns det ett bättre recept: agera.

Socialpsykologens experiment för motivation

Socialpsykologen Albert Bandura, professor emeritus i socialpsykologi vid Stanford University i USA, har undersökt motivation. Han gjorde ett enkelt experiment där han samlade ihop skolelever som hade en motvilja mot att räkna matematik. Eleverna delades upp i två grupper för att just räkna matematik. Den ena gruppen fick räkna alla uppgifter på en gång. Den andra gruppen fick räkna lite i taget och rätta sina svar innan de fortsatte. De elever som räknade alla tal på en gång hade 45% rätt. Eleverna med kortsiktiga mål hade 81% rätt.

Förutom att eleverna med kortsiktiga mål hade fler rätt så uppstod en annan effekt. När eleverna efteråt fick ägna sig åt fri lek så hade de tillgång till leksaker som handlade om matematik. Eleverna med kortsiktiga mål ägnade sig i större grad åt att räkna matematik med hjälp av dessa leksaker under sin fria lek. Motivationen, tillsammans med resultaten, hade ökat bara genom att sätta kortsiktiga mål!

Ond eller god spiral

Du har säkert hört och läst om att vi ska sätta små korta mål och sedan belöna oss själva. Det är inget påhitt, det är bevisligen bättre! Om du vill minska din stress så ska du inte förändra hela din livsstil på en gång. Börja med en liten sak, kanske att gå och lägga dig lite tidigare ikväll och vakna lite mer utvilad imorgon. Först när du har lyckats med den detaljen ett par dagar i rad så väljer du nästa. Ta inte allting på en gång.

Om du vill minska din stress och förändra ditt liv så behöver du agera och se till att du får små vinster. Du behöver helt enkelt komma in i rätt spiral:

  • Ond spiral: Om du försöker invänta motivation så händer det ingenting. Då brukar motivationen istället minska, och så fortsätter du att vänta.
  • God spiral: Om du agerar så får du ett resultat. Då brukar motivationen öka, och då fortsätter du att agera.

Nu när du läser detta, är ditt liv inne i en ond eller god spiral? Vilken liten förändring kan du börja med för att hitta ett litet första resultat som kan ge dig motivation?