Upplevelse av stress

Minska akut stress på 10 sekunder

  • Onsdag 6 oktober 2021

Kan man minska akut stress som genom ett trollslag? Ja, ibland. Låt mig förklara hur.

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Hjärnan har bestämt sig

Stress är ett tillstånd då din hjärna har bestämt sig för att hotet är större än räddningen. Att belastningen överstiger resurserna. Att faran är större än möjligheterna att smita. När din hjärna känner att du inte kommer undan artillerielden, eller floden av e-post, som kommer från alla håll så uppstår stress. Det är samma reaktion i hjärnan oavsett vad som skapar stress.

Notera att jag är tydlig med att hjärnan har bestämt sig för att belastningen överstiger resurserna. Stress är nämligen ingenting absolut. Du kan känna stress i en situation medan din kompis inte alls får någon stressreaktion i exakt samma läge. Stress är helt enkelt en upplevelse. Din hjärna upplever att du inte kommer att klara av det som du har framför dig. När den upplever detta så kommer stressreaktionen.

Förändra din upplevelse

Detta innebär att du faktiskt många gånger kan bli av med akut stress som genom ett trollslag genom att ändra din upplevelse. Låt säga att du känner att omgivningen piskar dig med uppgifter, åtaganden och ansvar som du inte hinner med. Kan det vara så att det egentligen är du som piskar dig själv?

Omgivningen kanske är helt nöjd över ditt arbete och allt är under kontroll men du själv är en perfektionist som aldrig blir nöjd. Din upplevelse är stress, men om du lär dig att förstå att du redan levererar långt över ribban så har du möjlighet att förändra din upplevelse. Fundera på om du verkligen behöver piska dig själv så hårt. Denna tankeövning behöver inte ta mer än 10 sekunder.

Det brukar alltid finnas något att göra

Jag förstår om denna metod kan låta väldigt provocerande. Du kanske har sjuka barn eller någon skada som du tampas med. Du kanske har en anhörig som håller på att mista livet eller så kanske du är på randen till att bli vräkt och hemlös. Den stress som du upplever i dessa situationer är givetvis inte lika lätt att trolla bort på kort tid.

Men även i dessa situationer kanske du på något sätt kan förändra din upplevelse? Har du någon kompis som du skulle kunna bo hos, vilket skulle kunna bli en reservplan utifall den där vräkningen blir aktuell? Finns det någonting du kan göra för att underlätta för ditt sjuka barn? Vi kanske inte alltid kan bli av med all stress men många gånger finns det någonting vi kan göra för att förändra vår upplevelse och därmed minska den mest akuta stressen.

 

Vad gör dig stressad här och nu? Eller rättare sagt, vad gör att du upplever stress idag? På vilket sätt skulle du kunna förändra din upplevelse så att den akuta stressen minskar?