Bluffsyndromet

6 tips för att slippa bluffsyndromet

  • Onsdag 18 april 2018

”Snart öppnas nog dörren till mitt kontor, chefen har nog slutligen upptäckt att jag är en bluff som inte platsar här”. Om du känner på detta sätt så lider du troligtvis av bluffsyndromet. Hur hanterar vi detta?

Boka en föreläsning om stress!

Jag pratar om hur vi undviker stress och utbrändhet. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Impostor syndrome

Dr. Pauline Rose Clance och Dr. Suzanne Imes myntade på 70-talet begreppet ”impostor phenomenon” som även uttrycks som ”impostor syndrome”. På svenska säger vi kort och gott ”bluffsyndromet”. Om vi lider av detta så går vi runt och känner oss som en bluff. Det kan kännas som att vi inte riktigt är värda vår arbetsplats eller vår position. Vi känner kanske att vi har fått vår position på grund av tur och tajming snarare än att vi har goda förmågor och hög kompetens. Vi är också ganska övertygade om att vi egentligen inte kan leva upp till vår befintliga position. Snart kommer nog någon upptäcka att vi egentligen inte alls platsar där vi är just nu.

Effekterna av bluffsyndromet skiljer sig från person till person, här är några exempel:

  • Hårt arbete – Vi blir perfektionister som inte lämnar ifrån oss något arbete såvida det inte är perfekt utfört. Vi arbetar hårt och många timmar för att på så vis dölja vår (inbillade) inkompetens för omgivningen.
  • Passivt självsabotage – Omedvetet misslyckas vi med flit för att inte misslyckas på riktigt. Genom att exempelvis inte studera tillräckligt inför ett prov så kan vi skylla vårt misslyckande på att vi inte hade studerat snarare än på vår (inbillade) inkompetens.
  • Aktivt självsabotage – Eftersom vi är övertygade om att vi inte klarar av att utföra ett bra arbete så lämnar vi ifrån oss sämre kvalitet med flit. Vi flikar även in meningar såsom ”jag vet att det blev lite dåligt just den här gången”. Vi vill undvika att lämna ifrån oss någonting som vi själva tycker är riktigt bra och sedan få höra att det är dåligt. Det skulle ju befästa vår övertygelse om vår (inbillade) inkompetens.
  • Snabba byten – Vi byter ofta jobb, karriärer, utbildningar eller partners för att aldrig befinna oss tillräckligt länge på en och samma plats. På så vis hinner ingen upptäcka att vi inte duger, vilket vi själva är övertygade om att vi inte gör.
  • Charm – Vi försöker charma vår omgivning så att andra har överseende med vår (inbillade) inkompetens eftersom vi är så trevliga.
  • Aldrig avsluta – Om arbetet inte är klart så kan ju ingen kritisera det, och på så vis kan ingen upptäcka vår (inbillade) inkompetens.

Bluffsyndromet ger stress

Det finns många öknamn på bluffsyndromet såsom ”mellanchefssyndromet” eller ”medelklassyndromet”. Problemet är att det känns innerligt som att vi inte platsar och det hjälper inte att andra ger lovord. Vi tror på riktigt att dörren kan öppnas när som helst av chefen som slutligen upptäckt att vi inte alls borde vara på den här positionen.

Alla dessa känslor ger upphov till en stress och oro i kroppen. Istället för att känna en inre trygghet med vår position så går vi ständigt runt och håller en fasad inför omgivningen. Vi känner kanske ångest och funderar över vad andra tänker om oss. Om vi även arbetar hårdare och längre får vi ytterligare stress och trötthet ovanpå vår oro. Allt detta dränerar vår energi och ger en malande negativ känsla i kroppen både under arbetstid och fritid.

6 tips för att nå en inre frid

Målet är att skapa en inre frid som säger att vi duger och platsar. Vi ska innerligt kunna känna att vi får vara på vår nuvarande position. Vi ska lita på att omgivningen tror på oss. Detta är inte lätt och det kan ta lång tid att hitta denna frid. Det finns flera vägar att gå, här kommer 6 enkla tips:

  • Erkänn bluffsyndromet för dig själv – Om vi inte börjar med att erkänna vårt tillstånd så kan vi inte, på riktigt, göra någonting åt det
  • Erkänn att din kompetens är orsaken till din position – Du har inte hamnat på din position av en ren slump. Prova att erkänna för dig själv att det är dina förmågor eller din kompetens som gör att du platsar där du är just nu. Det kan även hjälpa att skriva ner dina goda förmågor på ett papper. Be gärna en kompis eller kollega göra samma sak.
  • Våga bli transparent – Prova att erkänna att du lider av bluffsyndromet till någon du litar på. Prova att våga vara helt transparent kring dina kunskaper i någon fråga eller mot någon person. Ta små steg och öppna upp dig mer och mer mot andra människor så att din fasad minskar över tid. Våga prova att be om hjälp.
  • Våga göra fel – Prova att lämna ifrån dig någonting som är godkänt men inte perfekt. Observera vad som händer och lär dig av eventuella misstag. Ha som mål att nå en rimlig och lagom nivå i ditt arbete.
  • Separera känslor från fakta – Du kanske känner dig som en bluff, men om du hade en kollega som hade dina förmågor och kunskaper, vad hade du tänkt om den personen?
  • Du är inte ensam – Se dig omkring på jobbet. Kanske kan du hitta fler som lider av bluffsyndromet? Det kallas inte ”mellanchefssyndromet” utan orsak. Våga prata om bluffsyndromet med dessa personer och stötta varandra.

 

Lider du av bluffsyndromet? Vad är det första steget du kan ta för att närma dig ett bättre förhållningssätt till dig och ditt arbete?

Kommentera