Bränna energi

Bränner du all energi när du känner dig pigg?

  • Onsdag 1 december 2021

Är du ofta trött? Känner du att det gäller att passa på att använda din energi innan den försvinner? Då är det dags att klura på energibalansering.

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Nu rensar vi garderoben

Föreställ dig att du mestadels är trött och sliten. Dag efter dag så orkar du bara göra de viktiga rutinerna såsom att laga mat, städa, tvätta och hantera jobbet. Sedan kommer det en dag när du känner dig lite piggare. Du känner ett sug att faktiskt hitta på någonting och att aktivera dig. Så du passar på att göra allt på en gång! Du bokar in en bio med en kompis till nästa fredag, tar en sväng på gymmet och börjar rensningen av den där garderoben som varit stökig senaste halvåret.

Ett dygn senare är du helt slut igen. Du ångrar att du bokade ett biobesök nästa fredag. Garderobsrensningen blev bara halvfärdig så nu ligger allting på golvet och tar både plats och slukar energi. Helst vill du bara sova igen.

Säkerhetsbältet behöver lagomt tempo

Efter att jag gick in i väggen så tog det lång tid innan jag kände ett sug efter att faktiskt hitta på någonting kul. När jag fick det suget så gjorde jag allt samtidigt och sedan försvann suget. Jag har senare lärt mig av både experter och forskare att det här är ett perfekt exempel på hur man förlänger återhämtningen.

Tänk att du har en bil som bara fungerar ibland. När den väl hoppar igång så passar du på att köra överallt. Du kör slut på den så att den blir överhettad och börjar ryka. Då låter du den stå tills den slutar ryka. Sedan kör du som en galning igen. Här hade det kanske varit bättre att köra lite lugnt med den när den väl fungerar. På så vis skulle bilen kunna användas när den faktiskt behövs och inte bara när den råkar fungera.

Eller tänk att du ska sätta på dig ett säkerhetsbälte. Du drar allt vad du har i bältet så att det tar stopp. Då blir du tvungen att släppa tillbaka bältet några centimeter för att den ska lossna från sitt låsta läge. Sedan rycker du igen allt vad du har tills det tar stopp. Bakåt igen, och så håller du på sådär tills du äntligen når att knäppa fast bältet. Tänk om du istället hade dragit bältet i ett medelhögt tempo. I den jämna lite lugnare takten hade du inte behövt stoppa så många gånger så det hade förmodligen gått snabbare. Dessutom hade du inte riskerat att slita sönder själva mekanismen med de hårda rycken.

Spara lite energi

Om du känner dig riktigt sliten och vill försöka komma tillbaka till ett stadie där du känner energi och lust så behöver du ha en strategi. Denna strategi bör handla om att inte bränna all energi när du har den. Det förlänger nämligen bara din återhämtningstid. Den gången du känner att du har lite energi i kroppen, prova då att bara använda den litegrann. Med lite tur så har du då kvar lite energi till nästkommande dag. Använd då litegrann av den också, men inte all energi.

Jag förstår att du kanske har en känsla som säger att du måste passa på att göra saker när du har energi till det. Nästa dag kan det nämligen vara borta. Faktum är att energin är borta just för att du har bränt bort den. Allt detta handlar om energibalansering. Det kan kännas effektivare att köra järnet när energin finns där. Det är förmodligen effektivare att köra lite lagom för att sedan långsamt våga öka.

 

Är ditt liv lika ryckigt som exemplet med säkerhetsbältet? Nästa gång du känner dig lite pigg, våga spara lite energi. Bränn inte allt på en gång.