Cirklar stress

Den gemensamma nämnaren i alla cirklar

  • Onsdag 19 maj 2021

Onda cirklar som resulterar i stress har ofta en gemensam nämnare. Låt oss denna vecka reda ut hur cirklar och stress hänger ihop.

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Högtryck och lågtryck

Vädret består av cirklar. Om vi har högtryck på något ställe så blåser luften mot ett lågtryck. Där åker luften rakt uppåt för att sedan vända och blåsa åt andra hållet. Slutligen åker luften nedåt igen i högtrycket. Man skulle kunna säga att vädret rör sig i en cirkel.

På samma sätt rör sig livet i en cirkel. Till skillnad från vädret så är livets cirkel många gånger inget stabilt tillstånd. Många gånger blir livets cirkel värre och värre för var dag som går.

Onda cirklar

Om du har alldeles för mycket att göra och alldeles för lite tid till ditt förfogande så är risken stor att du är uppe lite för sent på kvällarna. Antingen gör du det för att hinna med allting eller så behöver du ta igen lite egentid. Detta gör att du sover för lite och vaknar lite tröttare dagen efter. Tröttheten gör att du inte lyckas ta itu med allting, och du får ännu mer att göra. Då stannar du uppe lite för länge igen, sover för lite och blir ännu tröttare. Du är inne i en ond cirkel.

En annan cirkel skulle kunna handla om motion. Du är stressad och sliten vilket gör att du inte orkar motionera efter jobbet. Du fastnar i soffan och äter chips. Skräpmaten och bristen på rörelse gör att du sover dåligt och nästa dag är du ännu mer sliten. Sannolikheten att motionera har sjunkit ytterligare, och den onda cirkeln är igång.

Den gemensamma nämnaren

Om du tänker efter så kommer du säkert på vilken cirkel du har hamnat i. När vi pratar om stress så kan det finnas många olika cirklar och ofta finns det en gemensam nämnare i alla cirklar: sömnbrist. Så fort du får otillräckligt med sömn så börjar du slarva med livets viktiga delar. Det gör ofta att du sover ännu sämre.

Oavsett vilken cirkel du har hamnat i så är tricket alltså att börja få ordning på sömnen. Om du känner dig utsövd så orkar du ta itu med alla dina åtaganden. Listan kanske sjunker tillsammans med din stress, och så sover du bättre nästa natt. Den goda cirkeln är igång. Med god sömn orkar du kanske motionera på kvällen, och då sover du ännu bättre, och så orkar du motionera nästa dag igen.

 

Vilken cirkel har du hamnat i? Innehåller den cirkeln sömnbrist? När borde du gå och lägga dig ikväll för att vända det till en god cirkel?