”Mitt arbete kräver att jag jobbar väldigt mycket” hör jag ofta folk säga. Känslan finns hos en del av oss: om vi saktar ner på jobbet så hinner vi inte göra vad som krävs av oss. Vi når inte våra mål, vi kanske inte får förtroende, vi blir mindre populära och i förlängningen blir vi nog omplacerade. Varför känner vi så?
Den som jobbar hårt och snabbt får förtroende
Den som har fullt upp och jobbar i ett högt tempo blir på många arbetsplatser en populär kollega. Detta är en medarbetare som är aktiv, ser ut att få mycket gjort och får ett förtroende från omgivningen.
Om denna kollega saktar ner lite, gör ett lagom bra arbete i ett lagomt tempo och blir lagom populär bland alla kunder och medarbetare, då finns det alltid någon annan därute som är beredd att överta positionen som duracellkanin. Det går alltid att hitta någon som springer ännu snabbare på alla bollar. Någon som alltid svarar på e-post inom fem minuter och utan tvekan ställer upp på kvällar och helger när projekten är försenade. Av denna orsak hör jag många säga att det inte går att sakta ner. Om vi sänker vårt arbetstempo kommer vi bli omsprungna av andra. Någon annan kommer blir mer populär, få mer förtroende och eventuellt ta vår plats i organisationen.
Resultat är viktigt
För att bli attraktiv på lång sikt så brukar det även krävas att vi visar resultat. Ett hårt arbete i högt tempo utan resultat kan fungera bra väldigt länge men till slut kommer omgivningen att se igenom fasaden. Om projekten alltid är försenade eller om säljbudgeten aldrig uppnås kommer förtroendet sakta men säkert att svikta.
För en säker karriärstegring brukar kombinationen av dessa två saker vara det allra bästa: leverera resultat samtidigt som vi jobbar hårt i högt tempo. Frågan är om det egentligen handlar om att vi ska jobba hårt i snabb takt. Handlar det inte snarare om att vi ska få maximalt förtroende bland kunder och kollegor?
Få förtroende genom lugnt och stabilt arbete
Om vi är nya på en arbetsplats eller i en bransch, då kan det kännas skönt att jobba hårt och snabbt för att direkt få ett förtroende från kollegorna. Det är logiskt, vi vill ju upplevas som en god medarbetare. Om vi arbetar med en ny kund så kan det också kännas bra att jobba hårt och snabbt, allt för att få kundens applåder. Vi måste dock komma ihåg att det faktiskt inte handlar om det hårda och snabba arbetet. Det handlar om ett bra resultat samtidigt som vi inger förtroende.
Att springa i korridorer, alltid jobba helg och svara på e-post snabbare än någon annan, det är inte ett hållbart sätt att inge förtroende på. Ett gott förtroende, det får vi om vi uppträder lugnt och kontrollerat. Vi får förtroende när vi är pålästa och när vi lovar en realistisk plan istället för en plan som kräver att alla jobbar natt. En öppen och ärlig attityd mot kunden i både med och motvind, det ger det sanna förtroendet.
Fundera på hur du inger förtroende på arbetet
Nästa gång någon ber dig om hjälp och du hör dig själv säga ”jajjemän, jag är klar på en timme!” trots att du vet att du har en massa andra saker att göra, fundera då på varför du säger så. Vill du försöka få förtroende genom att jobba hårt och snabbt? Finns det då istället en möjlighet att få förtroendet genom att vara lugn och stabil istället?