Njuta trots lång att göra-lista

Kan du njuta även när din att göra-lista är lång?

  • Onsdag 7 juni 2017

En att göra-lista är väldigt bra att ha, speciellt när det är många bollar i luften. Det kan handla om åtgärder på jobbet, uppgifter i idrottsföreningen eller mat som måste köpas till middagen. Har du tänkt på att en att göra-lista sällan handlar om roliga saker?

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

En att göra-lista ger kontroll

Jag har länge levt efter devisen att huvudet är till för att tänka och inte för att hålla reda på saker som måste göras. Jag vill sträcka ut hakan och säga att detta är en nyckelfaktor i att undvika utmattning: töm huvudet med jämna mellanrum. Jag skriver regelbundet ner allting som måste göras på en att göra-lista. Detta ger mig kontroll och minskar min stress men hjälper mig även att tänka kreativt utan att huvudet anstränger sig för att komma ihåg mina åtaganden. Att göra-listor har blivit lösningen på ett liv med många bollar i luften och mycket att göra både på jobbet och privat.

För en kontorsarbetare tenderar att göra-listan att innehålla punkter såsom veckorapporten i projektet, detaljpunkter i leveransen till kunden eller förberedelser inför ett möte. Det handlar alltså om förväntningar från andra snarare än punkter som ger energi och som är genuint roliga att utföra. ”Om vi ska åka på en semestertripp så blir det roliga punkter på listan”, kanske vi tänker. Punkterna blir då kanske att ordna nytt pass, växla pengar och boka tid för vaccinering. Ärligt talat, det är inte heller speciellt roliga punkter även om de pekar mot ett roligt mål.

Jag har kommit fram till att i mitt liv finns de allra roligaste punkterna inte på någon att göra-lista. På min att göra-lista står det aldrig ”gapskratta tillsammans med vänner på en restaurang”, ”slötitta på en fotbollsmatch” eller ”njut av en kaffe på balkongen”. Dessa punkter, som i mitt liv är roliga eller ger energi, förväntas jag göra mellan att göra-punkterna. Eller kanske snarare: efter att göra-punkterna. Jag träffar alldeles för många som inte tillåter sig att njuta förrän att göra-listan är helt tom och jag har i många år varit likadan.

Njut trots en lång att göra-lista

Vad händer då om vår att göra-lista är så lång att vi aldrig får den där möjligheten att njuta? Vad händer om listan innehåller så tunga uppgifter att vi inte kan ta en kaffe på balkongen utan att tankarna vandrar tillbaka till listan och vad vi borde göra? Jag ser tre lösningar på detta problem:

  1. Skriv upp roliga saker på listan
  2. Ta bort punkter från listan
  3. Tillåt njutning trots att att göra-listan inte är tom

Metod 1 har jag provat. Det som händer är att de roliga sakerna blir bortprioriterade så fort det uppstår tidsbrist. Metod 2 fungerar mycket bättre men kräver en hel del mod, det gäller att våga säga nej. Den sanna livsnjutaren använder dock metod 3: tillåt njutning även om listan är lång. Vi har alltid tid för en kopp kaffe på balkongen, det tar fem minuter. Ingen märker om vi lägger oss fem minuter senare samma kväll. Låt oss öva upp förmågan att ibland bara lägga att göra-listan åt sidan och faktiskt ta den där middagen med våra vänner och dessutom njuta av den. För ärligt talat, kommer vi någonsin att få en tom att göra-lista?

 

Har du en så lång att göra-lista att du inte känner att du hinner njuta med jämna mellanrum? På vilket sätt kan du i så fall öva på att njuta trots din långa lista?

Kommentera