Kniven mot strupen-stress

Konsten att hantera kniven mot strupen-stress

  • Onsdag 28 november 2018

Ibland består stressen inte alltid av att det är mycket att göra. Det kan snarare handla om att hela tiden behöva leverera nya former av resultat varje vecka och konstant ha kniven mot strupen. Hur kan vi hantera detta?

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Kniven mot strupen i olika sammanhang

Tänk att du är ansvarig för innehållet i ett TV-program som sänds varje live varje vecka. Detta innebär att du varje vecka måste ta fram nytt innehåll och nya idéer för att det ska finnas någonting att visa i rutan. Här finns en stor risk att stress uppstår. Gissningsvis uppstår det inte stress över att det är många punkter på att göra-listan. Denna typ av stress kan snarare handla om känslan att hela tiden ha kniven mot strupen. Det skulle kunna uttryckas som en rädsla såsom rädslan att få idétorka, att inte hinna få fram spännande idéer och att stå där vid sändningstid och inte ha någonting att säga. Eftersom det är en otroligt skarp deadline, sändningstiden går ju inte att flytta, så går det heller inte att be om mer tid eller skjuta upp saker till nästa vecka.

Samma rädsla kan nog uppstå i många sammanhang utanför TV-världen. Säljare som måste leverera en offert innan anbudstiden går ut, skådespelare som måste ha repeterat tillräckligt mycket innan premiären eller projektledare av alla slag som måste leverera resultat innan en skarp deadline. Stressen handlar inte alltid om att det är mycket att göra, det handlar snarare om känslan att konstant ha kniven mot strupen.

Sex enkla tips

Här kommer några enkla knep för att hantera kniven mot strupen-stress:

  1. Avbryt din prokrastinering
    Det som ofta händer när vi utsätts för den här typen av stress är att vi börjar prokrastinera. Vi skjuter upp problemet och gör någonting annat. Istället för att skriva på offerten så städar vi skrivbordet. Vi passar även på att städa lådorna och så vattnar vi blommorna trots att det egentligen är någon annan som ansvarar för just den uppgiften. Uppskjutarbeteende är inget dåligt. Tvärtom, det är en klar och tydlig signal över att det finns någonting viktigt att göra. Tacka ditt uppskjutarbeteende för påminnelsen, sluta städa kontoret och återgå till den viktiga uppgiften.
  2. Definiera problemet
    Fundera över vad det är du är rädd för. Försök sätta ord på vad det är som gör att du känner kniven mot strupen. Om du skulle plocka bort den där jobbiga uppgiften, skulle det kännas bättre? Om inte så kanske det finns flera åtaganden som ger dig stress?
  3. Fundera över konsekvenserna
    Vad skulle hända om du missar din deadline? Får det allvarliga konsekvenser såsom att den publik inte får se någon föreställning eller handlar det om att du har lovat någonting till dig själv som ingen annan påverkas av? Genom att fundera över konsekvenserna så kan vi lätta lite på spänningarna.
  4. Hitta den minsta möjliga leveransen
    Vad är det minsta du behöver åstadkomma för att klara ditt åtagande? Om du ska skriva en offert, vilket är det minsta antal rubriker som du behöver fylla med text? Om du ska leverera ett videoklipp, hur långt behöver det minst vara?
  5. Arbeta med Pomodoro-metoden
    Nu är det dags att lösa uppgiften. Pomodoro är en enkel metod som går ut på följande: arbeta fokuserat i 25 minuter, sedan tar du 5 minuter paus. Upprepa detta fyra gånger, sedan tar du en halvtimme paus. Det är ett enkelt och mycket effektivt sätt att hitta fokus i arbetet. Om du har svårt att starta, gör bara en 25-minutare, sedan får du städa kontoret igen. Du kan börja om hur många gånger som helst.
  6. Reflektera
    När du har klarat din deadline, ta 15-30 minuter till att reflektera. Varför hamnade du i den här situationen? Finns det någonting som kan göras för att slippa kniven mot strupen framöver? På vilket sätt kan du förändra ditt åtagande, förbereda arbetet, vara mer proaktiv eller ta hjälp från andra för att slippa hamna där igen?

Hamna inte där igen

Om du konstant befinner dig i kniven mot strupen-stress så har du ett nedbrytande mönster. Då behöver du prioritera punkt sex i listan ovan: reflektera. I ovanstående lista är det förmodligen den viktigaste av dem alla. Ett stadium av konstant stress är nedbrytande och en av många vägar in i väggen.

Kan det vara så att du läser det här veckobrevet som en flykt? Kan det vara så att du egentligen har någonting annat som du egentligen borde göra? Nu är veckobrevet slut, så nu kan du hoppa direkt in på punkt två i ovanstående lista.

Kommentera