Motion kan vara en källa till stress

Motion kan vara en källa till stress

  • Onsdag 19 februari 2020

Kan verkligen motion vara en källa till stress? Visst låter det kontroversiellt! Låt mig reda ut varför motion kan skapa mer stress när vi försöker undvika väggen.

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Motion är ett utmärkt smörjmedel

Så länge du inte är elitidrottare där din idrott sliter hårt på din kropp och ger dig skador så finns det egentligen ingenting dåligt med motion. Om du motionerar så får du ett otroligt bra skydd mot stress men även mot mängder av andra sjukdomar, åkommor och tillstånd. Det finns väldigt få negativa saker att säga om motion.

Motionen är ett utmärkt smörjmedel för alla de olika strategier som finns för att undvika stress och utbrändhet. Du sover bättre om du motionerar. Du får bättre självkänsla. Minnet förbättras tillsammans med blodtrycket, energin, uthålligheten, förmågan att fokusera och tusen saker till. Den som motionerar får helt enkelt ett utmärkt skydd som dessutom många gånger inte kostar mer än ett par löparskor eller en uppsättning badkläder.

När motion skapar stress

När jag är ute och föreläser om stress så möter jag däremot många gånger människor som upplever stress på grund av motion. Notera att det inte är motionen i sig som skapar stress. Detta är stress över att de inte hinner, inte kan eller inte lyckas motivera sig själva till att motionera. Dessa personer känner att de måste motionera för att klara sin stress och när de inte lyckas få till motionen så ökar stressen på grund av detta. Motionen har helt enkelt blivit en källa till stress. Har det då inte gått väldigt snett?

Jag frågade en stressforskare om hur viktigt det egentligen är med motion för att klara en stressig vardag. Hon hälsar att motion inte är ett krav för att undvika stress och utbrändhet. Du kan klara dig alldeles utmärkt och slippa gå in i väggen även om du aldrig motionerar. Så om du är en sådan som inte lyckas få igång motion i din vardag så behöver du inte vara orolig. Du kan klara dig alldeles utmärkt ändå. Om du inte lyckas få till motion i ditt liv, låt det då inte bli en källa till stress. Ta det lugnt, lägg motionen åt sidan ett tag och kanske kommer det en period senare i livet där du hittar glädjen och motivationen i att motionera.

Motion är en utmärkt medicin mot stress

När jag gick in i väggen så kunde jag inte motionera även om jag ville. Konditionsidrott var omöjligt eftersom jag fick nya stressreaktioner varje gång min puls ökade. Styrketräning och promenader gick däremot fint. Det tog mer än ett år innan jag kunde ta en joggingrunda utan att känna mig spyfärdig. Samma historia har jag hört från många andra i liknande situation. Konditionsidrott är helt enkelt svårt efter en utmattning. Här gäller det också att inte känna stress över att all motion inte fungerar i vardagen. Om du har gått in i väggen så är det bara att ta det lugnt. Du kommer att kunna motionera framöver men inte direkt efter din utmattning.

Även om stressforskaren var tydlig med att motion inte var avgörande för att undvika väggen så var stressforskaren lika tydlig med att motion är en utmärkt medicin mot stress. Om du lyckas motionera i din vardag – bra, fortsätt med det! Om det av någon anledning inte fungerar för din del, låt det då inte bli ytterligare en källa till stress.

Kommentera