Stress när andra är långsamma

Pratar andra lite för långsamt?

  • Onsdag 13 oktober 2021

Har du någonsin känt att omgivningen ibland är för långsam och att detta stressar dig? Är det verkligen omgivningens fel?

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Att avbryta andra

Ibland går det bara för långsamt. Du pratar med någon i telefon som är lite för sävlig, så du bryter in. Du avslutar den andras mening rappt och effektivt, sedan fortsätter du med vad du vill säga. Bilen framför dig kör lite för långsamt så du tar första bästa tillfälle att köra om. Och då kör du om demonstrativt snabbt, som att du vill markera att den andra borde köra lite snabbare.

När andra är långsamma så uppstår stress. Eller handlar det verkligen om att stress uppstår där och då? Kan det vara så att du redan hade stress i kroppen, men att den kommer till ytan när andra är långsamma?

Mobilen är som ett lock

Om du vill fylla din kropp med stress så finns det många sätt. Ett enkelt sätt är att alltid plocka fram mobilen så fort du måste vänta på något. När bussen är sen eller om du råkar vara lite för tidig till ett möte så får du en lucka. Ta fram mobilen så får du kanske något gjort.

När du ständigt plockar upp mobilen på detta sätt så får hjärnan inte vila. Om du har en stressig dag som kanske innehåller mängder av åtaganden, konflikter och högt tempo så har du stress i kropp och hjärna. Genom att ständigt pilla på mobilen så blir du heller inte av med stressen. Det är som att fylla på ett glas med vatten och sedan sätta ett lock på glaset så att inget sipprar ut. Vattnet är stress, locket är mobilen.

Omgivningen hjälper dig att känna din stress

När din kropp är full av stress så är det enkelt att bli galen på omgivningen som inte alls har en kropp som är fylld av stress. När andra sitter och tramsar istället för att vara lite seriösa, pratar lite för sävligt eller kör lite förlångsamt framför din bil så händer det: du måste vänta lite. När du måste vänta lite så kommer stressen upp till ytan och du känner den.

Istället för att anklaga in omgivning för att göra dig stressad så behöver du inse att du redan var stressad. Din omgivning bara hjälpte dig att få upp den till ytan. När du känner den här typen av stress, sluta bedöva dig. Låt stressen komma till ytan, känn riktigt hur det kryper i kroppen och vänta. Fortsätt glo, vänta och låta bli mobilen. Efter en liten stund så hittar du det där äkta lugnet som kommer när din hjärna har fått vila.

 

Avbryter du ofta andra när de pratar? Blir du arg på medtrafikanter? Känner du att den här texten var lite för lång, så du skippade några rader här och där? Då kanske din hjärna är full av stress. Prova då att sluta läsa detta och släppa din skärm.