skämmas

Säg tack istället för att skämmas över dig själv

  • Onsdag 14 oktober 2020

Övervikt, dåliga matvanor, aldrig tid för barnen – skämslistan kan bli lång ibland. Istället för att skämmas – säg tack till dig själv!

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Stresshantering kräver förändring

Stresshantering är knepigt. Det är lätt att tro att det bara handlar om att jobba lite effektivare för att bli av med allt som måste göras. Det är lätt att ständigt boka in en massage för de där spända axlarna. Det är nära till hands att tänka att allt mest är samhällets, chefens och alla andras fel, och på så vis försöka må lite bättre själv. Allt det där handlar om att lindra symptomen. Den fulla att göra-listan, de spända axlarna och den uppstressande omgivningen kommer garanterat att komma tillbaka om du inte arbetar med att lösa det egentliga problemet.

Du kan ha hamnat i en sits där du har sjuka barn, en dålig ekonomi eller en jobbig kompis som äter upp din energi. Oavsett vad som stressar dig så behövs det någon form av förändring. Du kanske behöver bli starkare inombords så att du vågar säga nej lite oftare? Du kanske behöver blir modigare så att du vågar bryta din relation med den där jobbiga kompisen som äter upp din energi? Du kanske behöver hitta en vana där du motionerar regelbundet? Ett första steg är att låta bli att skämmas över dig själv.

När skammen kommer upp till ytan

När jag för första gången på allvar blickade tillbaka på mitt liv så fanns det mycket att skämmas över. Jag skämdes över sociala situationer där jag hade klantat mig. Jag skämdes över kollegor som jag hade varit onödigt arg mot. Jag skämdes över att jag vägde lite för mycket, hade dåliga matvanor och spenderade för lite tid med mina barn. Listan var lång och för att inte ramla ner i det svarta hålet av depression så hade jag under en lång tid bedövat mig med arbete och mängder av aktiviteter.

Efter att jag gick in i väggen så tvingades jag börja se över mitt liv. Nu kom skammen upp till ytan. Samtidigt som det fanns mycket att skämmas över så fick jag även en annan insikt: jag hade varit tvungen att göra alla dessa saker för att överleva. Mitt prestationsbehov bottnade i en grundläggande instinkt som sa att om jag inte blir omtyckt så hamnar jag utanför gruppen. Hur blir man omtyckt? Det enda sättet som jag kände till var att göra saker: jobba, leverera, prestera. Att jag var arg på kollegor ibland eller aldrig hann vara med mina barn var helt enkelt bara en bieffekt av mitt överlevnadsbehov.

Säg tack till dig själv

Du har säkert också en hel del saker som du skäms över. Det kan handla om saker som du har gjort mot andra eller mot dig själv. Jag är övertygad om att du inte har gjort dessa saker av ondska eller illvilja. Du har säkert gjort många av dessa saker av ren överlevnad. Tänk att allt du har gjort fram till idag kanske har behövts för att du skulle överleva, både fysiskt och mentalt.

Istället för att skämmas över dig själv, säg tack. När du läser detta så ser du säkert dig själv speglas i din dator- eller mobilskärm. Titta på dig själv och säg: tack! Tack för att jag har arbetat så hårt genom alla år med min överlevnad. Jag har kämpat som en galning. Tack för min kamp. Från och med nu börjar mitt nya jag, och jag skäms inte över vad jag har gjort tidigare. Jag är istället tacksam för att jag har kämpat så hårt för att försöka må bra.

När du har sagt tack till dig själv så tar du det första steget till att gå vidare. Nu kan du fundera på vem du verkligen vill vara från och med nu. Vilken förändring krävs i ditt liv för att inte bara hantera symptom såsom långa att göra-listor eller spända axlar? Vad är det första du vill ändra på och när ska du göra det?