Handsprit för covid-19

Tre metoder för att hantera stress under covid-19

  • Onsdag 18 mars 2020

Covid-19 har genererat stress. Trots att denna situation är helt ny så reagerar hjärnan med samma metoder som den alltid gjort. Låt oss kika på hur du kan välja den bästa metoden i din situation.

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Tre metoder för stress

När hjärnan utsätts för stress så väljer den automatiskt en av tre reaktioner: slåss, fly eller spela död. Fight, flight or freeze. Det här är ingenting som du eller jag kan påverka. Det är helt enkelt tre förprogrammerade metoder som vår hjärna alltid använder när det uppstår stress. Om du tänker efter, visst fungerar du likadant på ett högre plan? När du hamnar i en stressig situation så hanterar du den antingen genom att kämpa, gå därifrån eller blunda för problemet. Fight, flight or freeze.

Låt säga att du ska hålla en presentation som du inte riktigt kommer hinna att förbereda. Då kanske du känner stress. Antingen så väljer du fight, vilket skulle kunna innebära att du jobbar ännu snabbare, ännu mer och kanske skippar nattsömnen för att bli färdig i tid. Eller så väljer du flight, vilket innebär att du avsäger dig presentationen. Du säger att du inte hinner och ber att någon annan kan genomföra den istället. Du kan också välja freeze, vilket innebär att du inser att du inte hinner men du gör ingenting åt det. Du struntar i att förbereda dig ordentligt och håller tummarna för att det ska gå bra ändå.

Covid-19 ger samma stressreaktion

I dessa tider med coronavirusets framfart så är det väldigt många som känner stress. Kommer jag drabbas av viruset? Kommer mina äldre släktingar klara sig? Hur ska det gå med ekonomin? Kommer jag bli av med jobbet? Det finns många frågor som under en kort tid har fått vår vardag att bli väldigt ansträngd på ett oväntat och unikt sätt. Vi känner stress. Nu när du drabbats av coronavirusets effekter på det ena eller det andra sättet, har du då agerat med fight, flight eller freeze?

I en del fall kanske du har valt fight. Du har köpt toapapper, pasta och allt som du tror krävs för att familjen ska överleva. Du kanske samtidigt har valt flight genom att undvika folkmassor och skippa kollektivtrafiken för att inte bli drabbad av sjukdomen själv. Du kanske även har valt freeze genom att blunda för det där varslet eller den försämrade ekonomin för både dig och din arbetsgivare och istället håller du tummarna för att allting ska gå ihop de närmaste månaderna.

Välj din metod

Notera att ingen av dessa metoder är mer rätt än någon annan. Du kan välja fight, flight eller freeze beroende på situation. Däremot är det viktigt att du gör det medvetet. Om din ekonomi ser ut att gå helt åt skogen, då kanske du inte ska välja freeze. När du ser faran komma och du försöker blunda för den, då bara växer klumpen i magen och det kan bli svårt att tänka klart eller sova. Om du däremot får besked om att det blir tufft i en månad men sedan blir det bättre, då kanske freeze istället är helt okej.

Hur har du använt dig av fight, flight eller freeze under den senaste veckan? Om du tänker efter, har du använt rätt metod? Om inte, vilken metod borde du använda istället?

Kommentera