Mycket att göra - fem tips

5 tips på hur du undviker väggen när du jobbar hårt

  • Onsdag 21 april 2021

Om du har en riktigt tuff period i ditt liv så finns risken att du närmar dig väggen. Även om det inte finns någon snabbfix mot utmattning så ska jag ändå sammanfatta några snabba konkreta tips på hur du överlever när det är kämpigt.

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

När livet är tufft

Ibland är det tufft. När allting går åt pipan samtidigt och varken tid eller energi räcker till så finns det kanske bara en sak att göra: borra ner huvudet och kämpa på. Om detta läge dessutom får pågå under en längre period så kommer det arga humöret som ett brev på posten. Dessutom dyker förkylningarna upp titt som tätt, du slutar känna glädje kring roliga saker och utmattningen närmar sig.

Det är helt okej att jobba hårt. Stress är nämligen inte det farliga. Det farliga är bristen på återhämtning. Du kan jobba som en galning, jäkta runt och hålla ett högt tempo i allting som du gör. Det är inga problem om du även lyckas vila, sova och samla energi med jämna mellanrum.

Fem tips

Här kommer fem konkreta tips för dig som har en tuff period med för hög belastning och för lite tid till förfogande.

1. Gör en sak i taget

Om du har riktigt mycket att göra samtidigt som du saknar tid och energi, försök då att inte hoppa runt mellan olika uppgifter. Även om du känner dig effektiv när du gör flera saker samtidigt så tar det normalt längre tid. Framförallt äter det upp din energi och den vill du inte bli av med.

Gör gärna min multitasking-övning som visar hur detta kan fungera. I den mån det går, försök göra klart en sak så att du kan släppa den. Sedan nästa, och sedan nästa.

2. Låt hjärnan vila genom att växla

Du kan låta din hjärna vila genom att växla mellan tre tillstånd:

  1. gör en eller ett par uppgifter som kräver liten mängd koncentration
  2. gör en uppgift som kräver full koncentration
  3. glo planlöst i fyra minuter medan du fyller på din kopp kaffe eller te (utan din mobil)

Genom att växla på detta sätt får din hjärna variera sin ansträngning och den sitter inte på helspänn hela tiden. Du sparar energi.

3. Minska din uppmärksamhet

Den som får saker gjorda är ofta den som redan har mycket att göra. En kropp i rörelse vill nämligen gärna stanna i rörelse. Om du har riktigt mycket att göra måste du därför motverka detta för att inte hamna i en eskalerande spiral. Se till att du verkligen gör det du måste för att överleva din vardag. Se samtidigt till att du inte håller på och gör en massa annat som inte hjälper dig överleva.

Under en tuff period så är det alltså dags att minska din uppmärksamhet på omgivningen för att din hjärna ska få vila. Självklart ska du fortsätta att träffa vänner, motionera och göra saker som ger dig energi. Däremot behöver du kanske inte ständigt hålla koll på nyhetsflödet, bli ordförande i varje förening eller renovera köket. Dessa saker gör du senare när du är tillbaka i balans och verkligen har tid och energi.

4. Släpp mobilen och glo

När din hjärna är full av stress så finns det ett enkelt bedövningsmedel: dopaminkickar från mobilen. När du låter din mobil mata dig med flöden, spel och knasiga klipp så känner du inte din stress. Kickarna från mobilen känns så behagliga men samtidigt ligger de höga stressnivåerna kvar och bryter ner din hjärna utan att du märker det.

Mobilen är en fantastisk manick som har gjort livet enklare för oss. Dock har den även raderat ut alla små vilostunder i vår vardag. När du väntar på bussen eller på ett möte, plocka då inte fram mobilen. Stoppa ner mobilen i fickan och glo planlöst istället. Jag vet, du blir rastlös, och det beror på att din hjärna är full av stress. Allt är som det ska. Glo lite till så försvinner rastlösheten. Nu har din hjärna fått vila på riktigt och fått tillbaka energi. Mobilen plockar du sedan fram när du verkligen behöver göra något viktigt, inte för att bedöva din stress.

5. Prioritera din sömn

Under en tuff period så kan det vara svårt att få bra sömnkvalitet. Du vaknar förmodligen mitt i natten och kan ha svårt att somna om. Detta kan ibland vara svårt att påverka. Det du däremot kan påverka är när du går och lägger dig. Om du inte lägger dig minst åtta timmar innan du ska kliva upp så blir det helt enkelt omöjligt att få ihop sömntimmarna även om du sover gott.

Du kan ha ett perfekt liv med allting i balans, härliga relationer och planer inför framtiden. Om du sedan sover för lite under ett par nätter så blir du ett vrak. Brist på sömn är det enklaste sättet att må riktigt dåligt. Därför spelar det ingen roll vad jag skrivit i detta veckobrev om du inte först prioriterar din sömn.

Arbeta långsiktigt

Det här veckobrevet handlar helt enkelt om att överleva här och nu. Kom ihåg att alla dessa tips endast kan hjälpa dig i det korta perspektivet. Om du inte arbetar på längre sikt med att bli av med den där höga belastningen så kommer dina tuffa perioder i livet att återkomma. Ju fler gånger de återkommer, desto sämre kommer tipsen ovan att fungera allt eftersom du blir tröttare mer sliten.

Vilket av dessa tips behöver du använda idag?