Avspänd effektivitet

Avspänd effektivitet minskar din stress

  • Onsdag 13 mars 2019

En stressig vardag tenderar att ge oss en spänd kropp. Axlarna åker upp till öronen, promenadtempot ökar och rörelsemönstret blir spattigt. Allt detta gör att vi fungerar lite sämre. Hur skulle vardagen se ut om vi istället uppnår avspänd effektivitet?

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Avspänt pianospel

Jag tycker om att spela piano. För mig är det ett utmärkt sätt att rensa tankarna på kvällarna och jag sitter gärna spelar fritt när jag får möjlighet. Jag har upptäckt att om jag spelar ett lite svårare stycke så går det bättre om jag samtidigt pratar med någon av barnen och inte lägger så mycket tankeverksamhet på vad jag gör med mina fingrar. Om jag däremot koncentrerar mig djupt för att spela stycket perfekt så blir jag låst och gör fel hela tiden. Du känner säkert igen dig även om du inte spelar piano. När vi försöker prestera så går det lite sämre men när vi istället slappnar av så går det lite bättre. Filosofie doktor Lars-Eric Uneståhl har ett utmärkt begrepp för detta: avspänd effektivitet.

Avspänd effektivitet i vardagen

Ambulanspersonal som kommer till en olycksplats siktar alltid på att komma fram i ett lugnt och avspänt tillstånd. På så vis ger de hjärnan möjlighet att tänka klart och ta bra beslut. Om de istället skulle komma fram med full anspänning och med hjärtat i halsgropen så ökar risken för att de blir paralyserade av situationen eller tar fel beslut kring hur patienterna skall behandlas. Elitidrottare som ska prestera maximalt på ett olympiskt spel siktar också på att gå in i tävlingen i ett lugnt och avspänt tillstånd. Allt handlar om att kroppen ska fungera optimalt när det gäller och den optimala prestationen hämmas om anspänningen är för stor.

Avspänd effektivitet är inte en metod endast för amatörpianister, ambulanspersonal eller elitidrottare. Det är en utmärkt metod för dig och mig i vår vardag. Nästa gång du kliver in på ditt jobb och har en dag full av möten eller en lång att göra-lista framför näsan så ska du fundera på om du är spänd eller avspänd. Om du är spänd under hela din arbetsdag så fungerar du troligtvis lite sämre. Om du istället lyckas nå en avspänd känsla så flyter det förmodligen lite bättre. Dessutom så får du en betydligt behagligare vardag på kuppen.

En spänd kropp ger mer stress

När jag gick in i väggen så fick jag träffa en fysioterapeut som förklarade för mig att mitt nervsystem och mina muskler var på helspänn. Jag rörde mig snabbt, pratade som en kulspruta och hade ett väldigt spattigt rörelsemönster. Hela min kropp var spänd för att vara beredd på nästa snabba rörelse. Jag var inte bara mentalt stressad utan jag var också fysiskt stressad och båda faktorerna påverkade varandra. Mina axlar spändes och åkte upp till öronen när jag hade för mycket att göra. När kroppen spändes så påverkade det min hjärna till ännu mer stress. Hon förklarade för mig att min spända kropp fick min hjärna att fungera sämre i en sorts ond spiral. Ett första steg för mig var kroppslig avspänning, annars skulle jag inte kunna nå mental avspänning.

Livet består av spända situationer med jämna mellanrum. Tricket är att inte ständigt befinna sig i ett spänt läge eftersom det påverkar både vår hälsa och vår prestation. Lars-Eric Uneståhl, som myntat begreppet avspänd effektivitet och som arbetat med mental träning för idrottare, pratar om att vi behöver hitta en låg grundspänning. När det sedan uppstår en lite mer spänd situation, såsom en olycksplats, ett olympiskt spel eller en enkel presentation på jobbet, så klarar vi av den extra anspänningen på ett bra sätt. En låg grundspänning ökar inte bara vår prestation, det minskar också den onda spiralen som skapar stress.

Om du är stressad och har en spänd kropp så kan du arbeta med enkla avslappningsövningar. Lägg dig ner bekvämt, andas lugnt och försök få dina muskler att slappna av. Det kan vara svårt inledningsvis men om du gör detta regelbundet under ett par dagar eller veckor så kommer du att nå en ny form av avslappning: mental avslappning och avspänd effektivitet. Jag har själv upplevt den övergången och kan varmt rekommendera det!

Vilket är ditt första steg mot avspändhet?

Har du ett jobb eller en vardag som innehåller högt tempo, många bollar i luften och mycket stress? Vad skulle hända om du istället lyckas uppnå en avspänd känsla på jobbet? Vad krävs det av dig för att just du ska komma dit och vilket är ditt första steg på vägen?

Kommentera