Balansbräda med oro för coronaviruset

Balansbrädan hanterar din oro för coronaviruset

  • Onsdag 1 april 2020

Smitta. Uppsägning. Sämre ekonomi. Sjukdom. Död. När coronaviruset skapar effekter är det lätt att känna oro. Detta kan vi stötta upp med hjälp av balansbrädan.

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Belastning och resurser

För knappt tre år sedan skrev jag ett veckobrev om hur vi kan uppnå balans genom att justera belastning eller resurser. Idén är inte min, jag har fått den från stressforskaren Alexander Perski. Taktiken handlar om att du föreställer dig en balansbräda. På ena sidan har du belastning. Det kan exempelvis vara antal åtaganden, hur betungande dina åtaganden är, smärta i kroppen, oro över framtiden och så vidare. På andra sidan av brädan har du resurser. Det handlar exempelvis om hur mycket energi du har, om du är utsövd, hur mycket kunskaper, erfarenheter, kontaktnät, pengar och tid tid har.

Om du har för mycket belastning i relation till dina resurser så uppstår stress. I förlängningen blir du utmattad. Alldeles för många åtaganden och alldeles för lite tid, pengar eller energi är ett av många sätt att hamna i ett utmattningssyndrom. En ”burnout”.

Om du istället har för mycket resurser i relation till din belastning så blir det istället uttråkning. Att bo på en söderhavsö med all tid i världen och ett överflöd av pengar kan vara fantastiskt i en återhämtningsfas. I förlängningen skulle du garanterat bli uttråkad. Det skapar också stress, depression och riktigt dåliga effekter. Det blir en ”boreout”.

Hantera snedbelastningen

För att du ska må bra så behöver du ha belastning som matchar dina resurser. Din balansbräda behöver ligga i våg. Notera att balansbrädan är en upplevelse. Om du upplever hög belastning så har du det. Om du upplever höga resurser, då har du det.

Det finns nu två sätt att få balansbrädan att ligga i våg. Det ena sättet är att plocka bort belastning. Ett vanligt exempel är att försöka arbeta effektivare för att minska antalet uppgifter. Ett annat sätt är att avsäga sig uppgifter. Om du har smärta kanske du kan börja med rehabiliterande träning så att du blir av med smärtan eller hitta någon annan lämplig behandling. Det finns många sätt att minska sin belastning på, endast fantasin sätter gränser.

Det andra sättet handlar om att istället öka sina resurser. Det skulle kunna handla om att börja motionera, prioritera nattsömnen, göra aktiviteter som ger energi eller gå en kurs så att kunskaperna ökas. Även här är det endast fantasin som sätter gränser.

Coronaviruset skapar belastning

Om du känner oro över de effekter som coronaviruset skapar så blir din oro en belastning på balansbrädan. Denna typ av oro är ofta svår att välja bort. Det går att fly från den till TV-serier, sociala medier och ljudböcker men den är svår att eliminera. Ett bra sätt att stötta upp din balansbräda handlar därför om att försöka öka dina resurser istället.

Om du arbetar hemifrån och har blivit mer stillasittande än vanligt, kan du ta en promenad varje lunch som skapar mer energi? Kan du gå och lägga dig minst åtta timmar innan du ska kliva upp så att du skapar förutsättningar för sömn? Kan du skippa småätandet därhemma och istället få i dig någonting som ger dig energi? Om ekonomin knakar i fogarna, kan du bli av med några utgifter eller tillföra intäkter? Kan du göra någonting riktigt roligt varje dag så att dina resurser ökar?

Vad kan du göra för att öka dina resurser när coronaviruset skapar belastning?

Kommentera