5 varför

Bättre sömn med 5 varför

  • Onsdag 25 november 2020

En processmetod i industrivärlden kallas ”5 varför”. Låt oss ta en titt på hur den metoden kan hjälpa oss att sova bättre.

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Nedbrytande mönster

Du har säkert vaknat upp någon gång mitt i natten och inte kunnat somna om. Tankarna har kanske snurrat kring bekymmer på jobbet, i relationerna eller i någon annan situation i ditt liv. Kanske har du känt dig stressad bara av det faktum att du måste sova för att orka morgondagen, men kan inte. Stressen mitt i natten gör det omöjligt att somna om. Dagen efter är du ännu tröttare och ännu mer exponerad för stress. Nästa natt är du vaken igen.

Detta mönster är någonting du ska ta på allvar. Om du inte får ordning på din sömn så blir kroppen mer stressad som ett resultat av din sömnbrist. Denna stress gör att du sover ännu sämre natten därpå. Du är inne i en ond spiral som gör dig mer stressad och mer sliten dag för dag. Du måste försöka bryta det så snabbt som möjligt.

5 varför

Nattliga uppvaknanden kan handla om många olika saker. Det skulle kunna handla om underliggande sjukdomar, att du måste kissa eller att du har något fysiskt besvär som väcker dig. Om du inte har några fysiska besvär, sjukdomar eller toalettbehov så handlar god sömn mycket om ett förebyggande arbete. Den dåliga nyheten är att du inte kan göra så mycket åt din situation där och då när du vaknar mitt i natten. Om du försöker googla på ämnet så hittar du ganska konkreta tips: kliv upp från sängen och få lite luft. Drick ett glas vatten. Ta en guidad meditation. I ärlighetens namn så är det bara plåster på såren. Om du vill slippa problemet från början så måste du lösa grundproblemet.

I industrivärlden så finns det en bra metod som vi kan använda här: fem varför. När du vaknar mitt i natten, tillåt dig själv att känna vad som händer. Det kan riktigt krypa i kroppen av jobbiga tankar på ett sådant sätt att du vill försöka slå bort det, tänka på något annat och bara försöka somna om. Gör inte det. Känn tankarna. Våga tänka på vad det handlar om. Fundera på varför du har vaknat. Du kanske är stressad över någonting? Varför är du stressad? Du kanske har för mycket att göra. Varför har du för mycket att göra? Du kanske har för många uppgifter på jobbet som du inte hinner med. Varför har du det? Du kanske har sagt till alla att du fixar allt själv. Varför har du sagt det?

Var ärlig mot dig själv

Fem varför handlar alltså om att du ska fråga ”varför” fem gånger, eller mer om det behövs, för att gå djupare ner i problemet och till slut hitta rotorsaken till varför du har vaknat mitt i natten. I slutändan kanske det handlar om att du vill bli populär och omtyckt på jobbet. Det kanske handlar om att du litade på någon som inte höll vad den lovade. Det kan handa om att du har dåligt samvete för att du har gjort någonting fel. När du har hittat grundorsaken så kan du också börja fundera på en lösning. Du vill alltså hitta en lösning på grundproblemet snarare än att gå upp och dricka ett glas vatten och hoppas att det blir bättre till nästa natt.

Det svåra med fem varför är att vara helt ärlig mot sig själv. Du kommer nämligen upptäcka att det kan finnas fler svar till frågan ”varför” och då tenderar du förmodligen att välja den lätta och bekväma vägen. ”Jag har för mycket att göra för att jag har en dålig chef” är en lätt och bekväm väg som du inte ska välja. Säg istället ”jag har valt att stanna kvar på en arbetsplats trots att jag inte trivs”. Du kan ha hamnat i en sits där du har en dålig chef, sjuka barn eller en jobbig kompis som äter upp din energi. Du kan ta makten över det där och det är ditt ansvar gentemot dig själv att åtminstone försöka. Jag vet att det är lite jobbigt, men du kan byta jobb, umgängeskrets eller livsstil. Allting börjar med att du är ärlig mot dig själv.

Nästa gång du vaknar mitt i natten och inte kan somna om, börja med att släppa mobilen. Den hjälper dig inte. Ligg kvar. Tänk. Våga känna efter. Varför vaknade du?