Bedövning med badbollar

Bedövning blir som badbollar

  • Onsdag 9 december 2020

Kan det vara så att din stress egentligen är en bedövning mot nedtryckta känslor? Då ska vi börja fundera över dina badbollar.

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Bedövning av känslor och tankar

Stress fungerar ibland som ett utmärkt bedövningsmedel. Har du en dålig relation med din partner? Bedöva dig med en massa jobb. Känner du att du inte duger? Bedöva känslan med att prestera på topp i alla situationer. Genom att utsätta dig för stress på olika sätt så hamnar du i en bubbla där du slipper tänka på det där jobbiga. Det blir en flykt och ett bedövningsmedel som kan vara skönt på kort sikt. Däremot är det väldigt nedbrytande på lång sikt.

Alla går runt med inre känslor eller tankar som vi vill dölja för andra. Du kanske innerst inne skäms över att du blir arg på dina barn lite för ofta. Djupt därinne kanske du känner dig självisk, osocial eller att du på annat sätt inte riktigt duger. Det finns mängder av tankar och känslor som vi inte är speciellt stolta över. När det blir för många sådana tankar så är det skönt att sysselsätta oss, gärna med en stor dos stress, så att vi slipper tänka dessa tankar.

Nedtryckta badbollar

Varje nedtryckt känsla eller tanke blir som att trycka ner en badboll i en pool. Föreställ dig att står med ett par badbollar och trycker ner dem under ytan. Givetvis vill de flyta upp till ytan men du kämpar för att hålla dem under ytan. Det kan bli jättemånga bollar som ska hållas under ytan och du får ägna väldigt mycket energi till att hålla dem där. Det fungerar, men det är väldigt ansträngande.

Om du är ung, frisk och full av energi så kan du säkert gömma alla dessa känslor genom att hålla ner badbollarna. Men ju äldre du blir, desto jobbigare blir det. Om du dessutom blir trött eller sjuk så blir det ännu jobbigare. Badbollarna kommer att ploppa upp till ytan förr eller senare, oavsett om du vill det eller inte.

Vänd på dina beskrivningar

Istället för att ägna en massa energi åt att hålla ner alla dina känslor under ytan – låt dem komma upp till ytan! Ta en badboll i taget. Fundera på vad den handlar om. Låt säga att du känner dig osocial. Bra, våga då säga till dig själv att det är helt okej att vara osocial. Försök sedan hitta andra ord som beskriver just denna känsla eller tanke ur en positiv vinkel. Till exempel: du trivs väldigt bra med dig själv. Eller: du är självständig. Det är bara du själv som kan hitta dessa vändningar.

Hur många badbollar håller du under ytan just nu när du läser detta? Ta den första tanken som du försöker gömma under ytan. Vad säger den? Vad handlar den om? Kan du acceptera att det är en helt okej del av dig genom att beskriva den ur en positiv vinkel?