Uttråkad

Blir du uttråkad om du inte har fullt upp?

  • Onsdag 12 februari 2020

Är du en sådan som blir uttråkad om du inte hela tiden har någonting att göra eller sträva efter? Fundera då ett varv till på om ”uttråkad” verkligen är rätt ord för vad du känner?

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

När det kryper i kroppen

Om jag skulle be dig att göra en sak i taget istället för att göra hundra saker samtidigt, hur skulle du känna då? Skulle du känna att det genast blev lite tråkigare? Eller ännu värre: om jag skulle be dig att sitta ner, blunda och tänka på din andning i fem minuter, skulle du stå ut i alla fem minuter? Skulle det börja krypa i kroppen på dig redan efter femton sekunder?

I många år var jag en sådan som hade en kalender full av aktiviteter. Jag hade massor av olika projekt samtidigt och fick en kick av att snabbt bocka av saker på min att göra-lista. Om du hade bett mig sätta mig och meditera i fem minuter hade jag inte kunna sitta still speciellt länge. Jag hade väldigt snabbt känt att det var slöseri med tid. Slöseri med mitt liv. Det hade varit uttråkande.

Uttråkad eller stressad?

Efter att ha gått in i väggen, återhämtat mig och djupdykt i detta ämne så har jag lärt mig att det faktiskt inte var uttråkning som jag kände. Om jag fick vänta på bussen, vänta på en sen kollega eller vänta på att makaronerna skulle koka klart så började det krypa i kroppen på mig av rastlöshet. Jag sa till mig själv att det var uttråkning. Idag vet jag att det snarare var min egen stress som kom upp till ytan.

Stress kan upplevas på många olika sätt. När livet är fullt-ös-medvetslös så dyker ofta stressen upp som rastlöshet. Det kryper och pirrar i kroppen. Ångest över oavslutade uppgifter eller den långa att göra-listan kommer upp till ytan. Det finns ett enkelt recept för att snabbt bedöva detta: dopaminkickar. Bocka av saker på att göra-listan. Bolla femton projekt samtidigt. Spring mellan olika aktiviteter. Allt det där ger dopaminkickar och det skapar en sorts våt filt som läggs över vår stress. Den sekund som vi sätter oss ner och inte får några dopaminkickar, då kommer stressen upp till ytan igen. Den dyker upp som rastlöshet. Jag trodde detta handlade om uttråkning men det var det alltså inte.

Bedöva inte din stress

Om du har svårt att vänta på någonting, promenera i lagom takt eller bara sitta still ett par minuter utan att känna dig rastlös, då är risken stor att din kropp är fylld av nedbrytande stress. Bedöva då inte denna stress genom att ge dig dopaminkickar. Plocka inte fram mobilen. Lyssna inte på ljudboken. Ät inte den där godispåsen. Sätt dig istället ner och bara glo. Du kommer att bli enormt rastlös av detta. Jag vet, för jag har varit där. Men om du bara väntar ut den där rastlösheten så hittar du ett underbart lugn på andra sidan. Ju oftare du gör det, desto snabbare går det.

Sikta på att hitta det där lugnet minst en gång per dag. Gör det exempelvis på bussen på vägen hem, i sängen innan du ska sova eller när du promenerar tillbaka till jobbet efter lunchen. Om du kommer bort från rastlösheten minst en gång per dag så har du ett väldigt bra skydd mot stress och utbrändhet.

Nu när du har läst klart detta, prova att släppa din skärm och bara glo. Se det som ett test. Blir du rastlös? Då är det dags att glo lite oftare för att minska din stress.

2 kommentarer

Du kan kommentera detta inlägg.


  • Maddy 26 februari 2020 kl. 16:09 Svara

    Mitt i prick! Jag känner mig just nu oerhört uttråkad av mitt jobb och en känsla av att inte veta vad jag vill med min karriär. Jag känner mig ännu mer stressad av att vara uttråkad… Ont i magen får jag bara jag tänker på det – jag kan inte sluta tänka på det.

    Ska på din föreläsning imorgon i Helsingborg.


Kommentera