Tankar mitt i natten

Den enkla metoden som hjälper mot tankar mitt i natten

  • Onsdag 15 september 2021

Du har säkert vaknat upp någon gång mitt i natten med en massa tankar som inte låter dig somna om. Kan detta bero på att du inte tillåter några tankar under dagen?

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Tankar som ploppar upp

Ångest, oro, rädsla, nya idéer, lösningar på problem eller snilleblixtar. En del tankar bara ploppar upp utan förvarning. Ibland är de positiva och ibland får de oss att må riktigt dåligt. Varken du eller jag kommer undan detta. Vi behöver helt enkelt acceptera att vårt undermedvetna maler det som händer i vårt liv. Vilken sekund som helst kommer resultatet fram till vårt medvetande.

Om vi är riktigt stressade så vill vi kunna sova ordentligt på nätterna. Det är grunden i stresshantering. Du kan jobba och kämpa hur hårt du vill om du samtidigt får återhämtning i form av sömn och vila. Stress är inte farligt. Det farliga är bristen på återhämtning. Men när de där tankarna dyker upp mitt i natten och inte låter oss somna om så får vi det svårt med återhämtningen.

Ge möjlighet till tankar

Tillåter du dig att tänka dina tankar under dagtid? Säg att du har ett liv som består av stress från morgon till kväll. Varje sekund består av åtaganden, uppgifter eller beslut som måste fattas. När du sedan får en liten paus från allt detta så trycker du in en ljudbok i öronen eller bläddrar på mobilen. Denna livsstil gör att din hjärna aldrig får möjligheten att tänka de där tankarna som dyker upp.

När du aldrig får möjligheten att tänka tankarna på dagtid så väljer hjärnan det enkla alternativet: den låter tankarna ploppa upp på natten. Sedan kan du inte somna om. De där oroliga, ångestfyllda eller idésprutande tankarna måste helt enkelt ut på ett eller annat sätt. Om du inte ger möjlighet till detta själv så tar hjärnan den möjligheten den får, nämligen när du försöker sova.

Våga tänka

Om du har bekymmer med ständiga uppvaknanden på natten så kan det givetvis bero på många olika orsaker. En komponent som bidrar till bättre nattsömn är helt enkelt att tillåta din hjärna att tänka fritt under dagtid. Om du har mycket oro och rädsla i kroppen så är det lätt hänt att du inte vill göra detta. Du bedövar dig genom att fortsätta stressa vidare. Det är ett perfekt recept för störd nattsömn.

Ta en liten stund varje dag, det kan räcka med ett par minuter, och bara låt hjärnan tänka fritt. Gör detta exempelvis när du väntar på nästa möte, på bussen eller på att ungarnas fotbollsträning skall ta slut. Släpp mobilen, bara glo och våga tänka de där tankarna även om de kan vara jobbiga. När du gör detta så ger du hjärnan möjlighet att lufta tankar på dagtid. Förhoppningsvis behöver hjärnan då inte väcka dig mitt i natten.

När under det kommande dygnet kan du ta några minuter till att bara tillåta dig att glo?