Forskningen bakom skogsbad

  • Onsdag 10 juni 2020

Shinrin-yoku betyder, ordagrant, ”skogsbad” på japanska. Det sägs minska stress. Stämmer det? Vad säger forskningen?

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Från Japan till världen

På 1980-talet inrättade japanerna en rad terapiskogar som människor kunde använda för att må bättre och minska sin stress. Redan på den tiden hade japanerna stora problem med stressrelaterade åkommor som en följd av hårt arbete och för lite återhämtning. Japanerna har gjort en del forskning kring skogsbad och företeelsen har spritt sig till resten av världen.

Skogsbad går i sin enkelhet ut på att du vistas i skogen utan mobilen i handen eller ljudbok i öronen. Det handlar om att sakta ner genom att se och lyssna på naturen. Du kan ta en promenad eller bara gå in i skogen och luta dig mot ett träd. Redan efter fem minuter händer det – blodtrycket sjunker.

Den optimala skogen för skogsbad

Skogsbadandet skapar en serie faktorer som är bra för välmåendet: fysisk rörelse, minskat antal intryck och frisk luft. Utöver detta så ter sig skogen ha en avslappnande effekt. Forskarna tror att just denna avslappning är orsaken till en rad goda hälsoeffekter. Immunförsvaret stärks. Stressnivåerna går ner. Blodtrycket sjunker tillsammans med pulsen. Den kognitiva förmågan blir bättre, kreativiteten ökar och ångesten dämpas. Det finns så otroligt positiva effekter av skogsbad. Allt detta får vi gratis om vi bara tar på oss ett par skor samt kanske en jacka och ger oss ut i skogen.

Förutom japanska forskare så har även många andra undersökt detta område. Sveriges lantbruksuniversitet i Umeå har bland annat undersökt vilka skogar som fungerar bäst för skogsbad. Om du vill få maximal effekt så ska du hitta en skog som har höga träd och där det inte är för glest. Det ska även finnas möjlighet att sitta ner och vila i avskildhet. Den bästa skogen är minst 70 år gammal och har träd som är högre än 16 meter.

Ta en sväng i skogen

Stress är inte farligt. Det farliga är bristen på återhämtning. Du kan stressa runt som en galning på jobbet eller på dina fritidsaktiviteter utan problem så länge du även får återhämtning. Om du däremot har hamnat i en situation där du är trött, sliten och nedstämd så finns det en stor risk att det är just återhämtningen som du har missat i ditt liv.

Det är ingen slump att det finns titlar som ”skogsterapeut” eller organiserade grupper som tillsammans genomför skogsbad. Det är helt enkelt en helande och återhämtande aktivitet. Under nästa lediga dag i ditt liv, prova att släppa mobilen. Snöra istället på dig gympaskorna och ta en sväng i skogen. Det minskar förhoppningsvis din stress.

Kommentera