Stress som flykt

Gasar du för att glömma?

  • Onsdag 25 augusti 2021

Stress kan bero på väldigt många olika orsaker. En vanlig orsak är att vi ökar tempot själva genom att gasa för att glömma.

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Monstret inom mig

”Jag kan inte stanna upp i mitt liv, för då kommer det en massa jobbiga tankar”. Så sa en åhörare på en av mina föreläsningar till mig. Personen kände sig stressad och sliten och hade kommit för att lyssna på hur man kan minska sin stress. Under föreläsningen hade han kommit till insikt: hans stress beror på att han gasar för att glömma.

Själv har jag alltid haft ett monster inom mig som vill göra saker. Jag vill uträtta, leverera och prestera. Jag såg det länge som en tillgång men när jag körde in i väggen så började jag gräva i vad det där monstret egentligen handlade om.

En tuff jäkel

Om du stannar upp för ett ögonblick, släpper mobilen och bara sitter och glor för en stund, dyker det då upp en massa jobbiga tankar hos dig? Kan det vara så att du också gasar för att glömma? Känns det som att du är ständigt jagad av ett osynligt monster, så att när du sitter still så kommer monstret ifatt?

Om du motat bort din stress genom åren genom att gasa och bedöva dig med aktiviteter och prestationer så är du förmodligen en tuff jäkel. Du är troligtvis en sådan som kan ta en och annan smäll och verkligen slita dig framåt i motvind. Hur kommer det då sig att du inte vågar stanna upp och möta ditt egna jobbiga monster?

Ät monstret

Problemet med monstret är att det krävs lite energi för att möta det. Om du saknar energi så gasar du vidare i livet istället, och så sjunker energin ytterligare. Ju längre du väntar, desto jobbigare blir det att möta det. Till slut känns det helt omöjligt.

Gör såhär: ät monstret bit för bit. Prova att sätta dig ner, släpp mobilen, blunda och slappna av. När det börjar dyka upp jobbiga tankar så väljer du en. Det behöver inte vara den största, knepigaste eller viktigaste jobbiga tanken. Bara välj en på måfå och våga känna in den. Hur känns den? Vad säger den till dig? Och vem är det som säger någonting till dig? Är det du själv, dina föräldrar eller någon annan i ditt liv?

När kan du sätta dig ner?

Arbeta dig sakta men säkert igenom dina jobbiga tankar. Ta en per dag eller en per vecka. Visa att du är den där starka och tuffa typen som annars klarar av att gasa på. Om det känns övermäktigt, ta hjälp. Hitta en god samtalspartner såsom en familjemedlem, vän, kollega eller terapeut. Tro mig, du kan bli av med det där monstret. Och när monstret inte längre finns, då behöver du inte heller gasa.

Gasar du i ditt liv för att glömma? När under det kommande dygnet skulle du kunna sätta dig ner och våga möta den första jobbiga tanken?