Stress och ångest

Kopplingen mellan stress och ångest

  • Onsdag 17 februari 2021

Ångest och stress är två sidor av samma mynt. Låt oss i detta veckobrev titta på hur de hänger ihop och hur det ena leder till det andra.

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Den automatiska stressreaktionen

En stressreaktion handlar om att kämpa, fly eller spela död. Hjärnan och kroppen väljer automatiskt ut det snabbaste sättet för att förhindra katastrof. Detta brukar gälla i både akuta och icke-akuta situationer. Om en buss håller på att köra över dig så flyr du snabbt undan tack vare din stressreaktion. Om du ska hålla en presentation och har för lite tid till förberedelse så kämpar du intensivt för att hinna med arbetet tack vare din stressreaktion.

Om du hela tiden avhjälper akuta faror på löpande band samtidigt som du har en känsla av kontroll så hamnar du det som många kallar för i positiv stress. Du rider på en våg av kickar som kommer från stressreaktionerna kämpa, fly eller spela död.

Proaktiv hantering av stress

Hjärnans automatiska stressreaktion fungerar väldigt bra för att du ska avhjälpa den akuta situationen. Däremot fungerar den lite sämre när den ska arbeta proaktivt. För att undvika faror som eventuellt kan dyka upp lite längre fram så använder hjärnan istället ett annat verktyg: ångest. Då menar jag den typen av ångest som egentligen kanske borde kallas för ”dåligt samvete”. Den här typen av ångest brukar dyka upp när du har något viktigt att göra men av någon anledning inte utför det. Det här är hjärnans reaktion för att undvika framtida stress.

Istället för att deppa ihop över ångestkänslor så ska du därför säga tack till din hjärna. ”Tack hjärnan för att du ger mig ångest! Tack för att du talar om för mig vad jag borde göra för att slippa stress i framtiden”. Jag förstår om du tycker att detta låter banalt och lite förenklat men det finns en viktig poäng: ångesten har en viktig funktion. Den vill förhindra framtida stress för din skull.

Våga känna din ångest

Istället för att bedöva din ångest genom att titta på ytterligare en Netflix-serie, äta skräpmat eller dricka alkohol så måste du våga se ångesten i vitögat. Den är här för att hjälpa dig. Förmodligen handlar din ångest över väldigt jobbiga saker. Du kanske måste reda ut en trasig relation, rätta till ett stort misstag eller helt enkelt sätta igång och plugga till den där tentan som du har på fredag. Det är inte lätt att ta tag i ångestfyllda uppgifter, men ångesten är garanterat kvar så länge den framtida faran existerar.

Våga känna ångesten i din kropp. Vad säger den till dig? Vad är det du egentligen borde göra här och nu? Vad är det första steget till att göra det?