Krama livet

Kramar du ditt liv krampaktigt?

  • Onsdag 23 februari 2022

Ibland tar vi i från tårna och håller i varenda liten detalj krampaktigt. Allting måste bli perfekt, ingenting annat duger! Här har vi ett perfekt recept för att gå in i väggen.

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Extremt kontrollbehov

Du vill ha det där perfekta hemmet, så du styr det med järnhand. Du måste vara involverad i varje litet inköp av inredningsdetaljer och möbler. Dessutom vill du att ditt barn ska få den perfektaste uppväxten, så du följer upp varenda detalj i förskolans arbete. Slutligen vill du utföra leveransen mot din kund på ett perfekt sätt. Därför släpper du inte inte kontrollen till någon annan. Du tar över de andra projektmedlemmarnas arbete och jobbar natt om så behövs för att det ska bli perfekt. Så som du vill ha det.

Här ser vi tre exempel på hur det kan gå till när någon kramar livet krampaktigt. Med detta menar jag att kontrollbehovet är extremt, på ett sådant sätt att varje liten detalj måste hållas med fast hand. Det finns egentligen ingenting fel med detta, förutom att det riskerar att skapa en hög anspänning som leder till stress.

Perfektionisterna

Stressforskarna är ense om att det finns en kategori människor som är överrepresenterad bland de som går in i väggen: perfektionisterna. De där människorna som vill att allting ska bli perfekt och därför släpps inget ansvar över till någon annan. Detta gör att arbetsbelastningen blir otroligt hög vilket genererar anspänning, stress och, i förlängningen, utmattning.

Här gäller det att ställa sig frågan: vad är egentligen perfektionism? Är du en perfektionist, och innebär det i så fall att du vill att allting ska bli fint, korrekt, felfritt och trendigt? Eller betyder det bara helt enkelt att det ska bli på ditt sätt?

Hög anspänning

När du krampaktigt håller i varenda liten detalj i både jobb och privatliv så blir anspänningen hög. Denna anspänning kan uppstå både fysiskt och mentalt. Det kan bli svårt att slappna av på kvällarna när du ska sova. Det kan bli knepigt att hålla en fokuserad tanke eftersom det är så många saker som måste kontrolleras hela tiden. Om det sedan dyker upp oväntade problem så har du ingen kapacitet kvar till att lösa detta. Kan du tänka dig att gå runt med en konstant anspänd kropp upp till 80-årsåldern? Kommer det att ens gå?

Fundera på det motsatta: avslappning. Hur skulle det kännas om du istället kunde vakna upp med ett helt avslappnat sinne och en avslappnad kropp. Din hjärna är fri till att tänka valfri tanke som poppar upp. Du har alla förutsättningar för att kunna vara en närvarande förälder eller faktiskt lyckas fokusera på vad din partner säger vid frukostbordet. Och framför allt: om det dyker upp något oväntat problem så har du både fysisk och mental kapacitet över till att ta i lite extra och lösa det.

Vad strävar du efter?

Om du kämpar med stress och utmattning som uppstått genom konstant anspänning, fundera då på om du har blivit en perfektionist. Är du en sådan som strävar efter perfekta leveranser på jobbet? Eller rättare sagt, strävar du efter att leveranserna ska ske på ditt sätt? Fundera även på vad slutmålet är. Handlar det om att få bekräftelse från kunder och kollegor? Handlar det om att säkra din karriär och skapa förutsättningar för löneförhöjningar? Oavsett ditt syfte så måste du bli helt ärlig med vad du strävar efter.

När du har kommit fram till vad du egentligen strävar efter så gäller det att skapa en plan där du kan uppnå ditt mål utan den där konstanta anspänningen. Vad skulle du kunna göra för att nå ditt slutresultat utan att kämpa så vansinnigt hårt med att krama ditt liv krampaktigt?