• Torsdag 13 juni 2019

Stress kan uppstå på många olika sätt. Genom att bli medveten om hur vår omgivning påverkar oss så kan vi enkelt reducera några uppenbara faktorer. Låt oss ta en titt på omgivningens påverkan i Florida-effekten.

Experiment med ord

I mitten av 1990-talet gjorde psykologen John Bargh ett intressant experiment. Han provade hur människors beteenden påverkades av ord. Han gav en lista med ord till en samling försökspersoner och bad dessa att kombinera orden till meningar. Det här var helt vanliga ord såsom ”gult”, ”finner”, ”han” och så vidare. När försökspersonerna hade fokuserat på dessa ord och försökt bilda olika meningar så var det dags för nästa uppgift som skulle utföras i ett annat rum. Det intressanta med detta är att Bargh inte alls brydde sig om vilken typ av meningar försökspersonerna hade bildat. Han var bara intresserad av en sak som han inte avslöjade: han ville ta tid på promenaden mellan de båda rummen.

Bargh lät en del av försökspersonerna få helt vanliga ord medan andra istället fick ord som kunde associeras till ålderdom. Orden var bland annat ”glömsk”, ”skallig”, ”grå” och ”rynka”. När han sedan tog tid på promenaden mellan rummen så uppstod ett tydligt mönster. Försökspersonerna promenerade betydligt långsammare mellan rummen om de hade fått arbeta med ord som handlade om ålderdom. Detta har kallats för Florida-effekten då Florida är ett vanligt tillhåll för äldre personer i USA.

Florida-effekten är priming

Fenomenet som dessa försökspersoner utsattes för kallas för ”priming”. Ämnet är lite kontroversiellt och det är lätt att börja kritisera den här typen av experiment. Det har gjorts många olika försök där försökspersoner subtilt blivit ”primade”. Ett exempel är hur en affisch kan påverka kaffekassan i ett fikarum. På en arbetsplats fanns det en kaffekassa där alla fick lägga en peng när de skulle ta en kopp kaffe. Under en vecka hängde de en affisch med blommor ovanför kaffekassan och under veckan därpå hängde de en affisch med ett par stirrande ögon. Skillnaden blev stor. Folk tenderade att lägga mer pengar i kaffekassan när affischen med stirrande ögon hängde ovanför kaffekassan. Den rimliga gissningen är att folk får en känsla av att de är övervakade när ett par ögon stirrar.

Det finns många olika exempel på priming och visst kan det vara svårt att skapa den här typen av experiment så att de blir riktigt bra och utesluter yttre faktorer. Oavsett vad du tänker om fenomenet så vill jag säga följande: om det ens finns en liten chans till att vår omgivning påverkar oss subtilt så ska vi använda det till vår fördel.

Hur blir du påverkad?

Med Florida-effekten i bakhuvudet, hur blir du påverkad av din omgivning? Vad har du för affischer eller tavlor på dina väggar? Vad har du för bakgrundsbild på datorn? Vad har du för saker på din arbetsplats? Ger dessa bilder och saker dig en härlig eller stressande känsla?

Hur påverkar du dig själv? Vad säger du till dig själv? Säger du meningar som ”jag är ofta sen”, ”jag är för tjock” och ”alla andra är så mycket bättre än mig”? Eller säger du meningar som ”jag har alltid goda intentioner” och ”jag är en härlig människa även när det går lite snett”?

Hur påverkar du andra? Ger du dina kollegor ett leende på morgonen eller bryr du dig inte om att hälsa alls?

Vad kan just du göra idag för att påverka dig själv och alla andra till minskad stress?