Sömn covid-19

Så har vi sovit under pandemin

  • Onsdag 30 juni 2021

Nu när pandemin förhoppningsvis börjar gå mot sitt slut så kan vi börja titta på vår sömn. Hur har vi egentligen sovit under pandemin?

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Undersökningar i olika länder

Sömnbrist och stress är tätt ihopkopplade. Om du inte sover ordentligt så blir kroppen mer stressad, vilket gör att du sover ännu sämre. Denna onda spiral behöver vi undvika.

Pandemin har gjort att många jobbar hemifrån. Det skapar nya möjligheter för att få ihop livspusslet. David Hallman är docent i arbetshälsovetenskap vid Högskolan i Gävle. Han har tillsammans med sina kollegor undersökt hur hemarbete under pandemin har påverkat sömnen. 27 svenska kontorsarbetare fick bära en accelerometer samt föra dagbok under en vecka om hur mycket de jobbat, haft fritid och sovit. Resultatet blev att försökspersonerna sov 34 minuter längre när de arbetade från hemmet.

Undersökningen består av relativt få deltagare men ger ändå en indikation på att sömnen är lättare att få ihop när vi jobbar hemifrån. Samtidigt är skillnaden stor för olika typer av arbeten. Bland läkare i Brasilien så upplever 70% sämre sömn. I USA har man gjort en bred undersökning där man pratar om ”covid-somnia” och att 56% sover sämre. En meta-analys innehållande 54 000 personer från 13 länder kom fram till lite lägre siffror: 40% har sömnproblem med anledning av pandemin.

Du sover inte i onödan

Kroppen har ingen anledning till att låta dig sova för mycket. Din hjärna, som formades innan det fanns elektriska lampor, sena TV-serier och iPads, försöker vara så effektiv som möjligt. Den vill att du ska jaga efter mat och bara sova om det är absolut nödvändigt. Sömnforskaren Allan Rechtschaffen lär ha sagt att ”om sömnen inte tjänar något livsnödvändigt syfte så är den det största misstag evolutionen någonsin har begått”.

I praktiken innebär detta att du sällan, eller aldrig, sover i onödan. Om du har sovit 34 minuter längre varje dag under pandemin så betyder det inte att du plötsligt drabbats av lättja. Det betyder att du hade ett underskott på minst 34 minuter före pandemin.

Tänk framåt

Om du vill minska din stress så behöver du först se till att få ordning på din sömn. Fundera över hur din situation har förändrats under pandemin. Har du lyckats sova mer? Hur ska du i så fall göra i höst för att fortsätta fylla ditt sömnbehov? Har du snarare haft sömnproblem? Vad behöver du i så fall göra för att hitta tillbaka till god sömn?