Trappa för personlig utveckling

Så mäter du personlig utveckling

  • Onsdag 23 september 2020

Många av mina veckobrev handlar om personlig utveckling för att hantera stress. Men hur vet vi egentligen om vi har utvecklats?

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Diagram över personlig utveckling

Om vi går till gymmet och vill bli starkare så är det enkelt att mäta sin utveckling. Förra månaden klarade jag 30 kg. Denna månad klarar jag 40 kg. Med ett enkelt diagram kan du följa hur mycket starkare du har blivit och hur snabbt det har gått.

Det är inte riktigt lika enkelt när vi pratar om personlig utveckling. Hur mycket har du utvecklats den senaste månaden eller det senaste året? Visst vore det fantastiskt om du även kunde få ett diagram över detta? Tyvärr är det nog inte möjligt, åtminstone inte vad jag känner till. Däremot kan du se din utveckling genom att ta hjälp av andra människor.

När någon annan provocerar dig

I ditt liv har du säkert någon person som provocerar dig eller som stressar upp dig på något sätt. Föreställ dig att du träffade den här personen förra året och att den gjorde dig riktigt provocerad eller stressad. Hur var din reaktion? Blev du stressad? Blev du förbannad? Du kanske blev sårad, ledsen, stött, eller på något annat sätt påverkad av denna person? Fundera på hur din reaktion var för ett år sedan.

Föreställ dig samma person och samma situation idag. Om den här personen skulle stressa eller provocera dig, hur skulle din reaktion bli idag? Skulle du bli lika stressad, förbannad, sårad eller reagera på samma sätt som för ett år sedan? Hade du idag kunna hantera din reaktion på den här personens provokation eller stress bättre idag? Grattis – då har du gått framåt i din personliga utveckling!

Undersök din reaktion

Din personliga utveckling kan du alltså upptäcka genom att undersöka hur du reagerar när andra personer provocerar eller stressar dig. Jag påstår inte att det här är det enda sättet eller ens det bästa sättet, men det är ett väldigt enkelt sätt att undersöka hur det ligger till. Om du kan reagera på ett sätt som är bättre för dig idag än vad du gjorde för ett år sedan så har du gått framåt.

En bättre reaktion behöver inte betyda att du exempelvis ska undvika att bli förbannad. Tvärtom. Du kanske är en person som aldrig blir arg och som stoppar alla känslor inombords tills du blir en tryckkokare som exploderar. I så fall har du utvecklats om du vågar släppa ut din frustration och faktiskt vågar bli förbannad på personer som provocerar dig. Andra kanske snarare behöver lära sig att inte bli förbannade alls. De kanske behöver låta andras stress rinna av och sedan inte bry sig så mycket om vad andra tycker. Åt vilket håll du behöver utvecklas vet bara du själv och ingen annan.

Om du har arbetat på din personliga utveckling det senaste året och funderar på hur det är ställt, fundera då på din reaktion när någon annan provocerar dig. Har din reaktion blivit mer gynnsam för dig under det senaste året?