Badminton ger kondition

Så snabbt dör du om du stressar med dålig kondition

  • Onsdag 3 maj 2017

Förlåt, men jag är tvungen att ta till en kvällstidningsrubrik för att få ut ett söndertjatat budskap: motionera så klarar du stress bättre. Ge mig en chans att verkligen berätta varför motion och god kondition är viktigt och hur vi kan få det gjort.

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Det är ett glapp mellan att veta och att göra

Motion hjälper mot stress, ångest, oro, dålig sömn och dålig självkänsla. Allt det här vet vi redan. Samtidigt är vi många som säger samma sak år efter år: ”jag borde tappa några kilon”. Vi vet alltså hur man gör och vi vill göra det, men vi gör det inte. Visst är det intressant? Det finns ett glapp mellan att veta eller vilja och att sedan göra det.

För den som inte visste att motion hjälper oss så kommer en snabb genomgång här:

  • Vi älskar vår kropp mer, och därmed även oss själva, vilket bidrar till att vi börjar älska våra nära och kära mer
  • Vi minskar risken för död i hjärt-kärlsjukdom, typ 2-diabetes och en massor av andra läskiga saker som vi inte vill ha
  • Vi frigör signalsubstanser i hjärnan som ökar förmågan för problemlösning, minne, inlärning, koncentrationsmöjligheter och massor av andra härliga saker som vi vill ha
  • Vi kan leka och skoja med våra barn utan att behöva besöka naprapaten efteråt

För den som inte vet hur man motionerar så kommer en snabb genomgång här:

  • Den bästa träningen är den som blir utförd
  • Om vi t.ex. ska jogga, undvik att lyssna på alla förståsigpåare som vet exakt hur fel vårt löpsteg är. Låt oss jogga fult, fel och långsamt utan ”experter” i närheten.
  • Den perfekta mixen av konditionsträning, styrketräning, proteiner och återhämtning är något som elitidrottarna sysslar med. För oss duger det alldeles utmärkt med en enkel promenad.
  • Låt oss välja en träningsform som är så kul att vi kan tänka oss att göra det en eller ett par gånger i veckan istället för att tvinga oss till ”rätt” pass varje vecka

Nu kommer det svåra, vi ska försöka koppla ihop vetandet med görandet. Nu kommer undanflykterna:

  • ”Det är mycket på jobbet nu, men när projektet är slut, då ..”
  • ”Jag har två barn att ta hand om, jag hinner inte ..”
  • ”Jag tänker ta det lugnt nu på semestern, men sen ska jag ..”
  • ”Jag har inte råd med ett gymkort, jag måste fixa ett nytt jobb först ..”

Längta till bättre kondition

Vi måste inse att allt handlar om prioriteringar. Däremot vill jag inte uppmana dig att tvinga dig själv till ett tråkigt core-pass eller piska dig själv fram till roddmaskinen. Jag tror att piskan skall ersättas med en mycket större kraft: längtan. Finns det någon träningsform som kan få dig att på riktigt längta till nästa pass? Finns det något handbollslag i seniorserien eller någon orienteringsklubb på motionsnivå som kan få dig att längta till nästa träning? Där tror jag vi har svaret på hur vi kopplar ihop veta och vilja med att göra.

Nu till svaret på frågan i rubriken: hur snabbt dör vi om vi stressar med dålig kondition? En exakt siffra är omöjlig att ge, men att risken för död ökar om du stressar och har dålig hälsa är fastställt.

 

Längtar du till din död eller längtar du till nästa träningspass?

Kommentera