Mobilen på toaletten

Vågar du gå på toaletten utan mobilen?

  • Onsdag 4 mars 2020

Mobilen följer med överallt, till och med in på toaletten. Om du inte tar med dig mobilen när du gör dina behov, blir du då rastlös? Vad kan det bero på?

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Ständig tillfredsställelse

I möbelaffären ser jag en dörrmatta som består av tre ord med stora bokstäver. Det är ord på tre saker som vi absolut inte får glömma innan vi lämnar hemmet: plånboken, nycklarna, mobilen. På ett decennium har mobilen blivit en nödvändighet och ett fantastiskt redskap för att göra vardagen enklare. Vi kan starta och stoppa parkeringen med mobilen. Vi kan identifiera oss med mobilt bank-id när vi gör ärenden. Vi kan få upp en karta som talar om vilken väg som är snabbast baserat på rådande trafiksituation. Det här är möjligheter som vi bara kunde drömma om för 20 år sedan.

Utöver dessa fantastiska verktyg så har mobilen även givit oss någonting mer: ständig tillfredsställelse i form av dopaminkickar. Vi behöver aldrig mer vara oroliga för att vi ska bli uttråkade. Mobilen finns där tillhands så att vi i varje liten lucka kan hålla koll på det sociala flödet, googla fram kvällens middagsrecept eller kolla vad det blir för väder imorgon. Här någonstans börjar vi hitta orsaken till en del av dagens stress: vi väntar aldrig på någonting längre. Vi blir aldrig rastlösa.

Smågrus eller mobil

När jag gick i skolan på 90-talet så fick jag vänta på skolbussen varje dag. Medan jag väntade så satt jag på en bänk och filosoferade eller så vankade jag fram och tillbaka och sparkade på lite smågrus. Blev jag riktigt uttråkad så hittade jag kanske någon pinne i vägkanten att trixa med. Om jag passerar en busshållplats idag så ser jag ingen som sparkar på smågrus eller trixar med någon pinne. Alla har fullt upp med att pilla på sin mobil.

Vad är egentligen problemet med att pilla med sin mobil jämfört med att sparka på smågrus? Jo, mobilen med alla videoklipp, snabba spel och sociala likes ger oss ständiga dopaminkickar. Om du har en hjärna som är full av stress så fungerar dopaminkickarna som en sorts bedövningsmedel. Om du får en dopaminkick så bedövar du din stress och känner den inte. Stressen finns dock kvar och fortsätter att bryta ner din hjärna. Dopaminkicken gör att det känns skönt men det hjälper inte. 

Om du istället sparkar på lite smågrus så får din hjärna inga dopaminkickar och ingen stimulans. Den får vila och stressnivåerna sjunker sakta men säkert. Här har vi den stora skillnaden mellan mobilen och smågruset – vila eller inte vila hjärnan.

Middag utan en endaste pryl

Jag har under åren haft stora problem med att låta bli mobilen. Vid ett tillfälle skulle jag äta middag själv på en restaurang och mobilen dog precis innan jag gick in. Jag kunde väl inte äta middag utan att sysselsätta mig med något? Det fanns en bokaffär bredvid och jag övervägde att köpa en bok så att jag hade någonting att göra under middagen. Jag bestämde mig för att inte göra det utan försöka äta utan varken mobil eller bok. Jag minns att jag kände mig oerhört fånig och jag var orolig för vad andra i restaurangen skulle tänka när jag bara satt där och åt utan sällskap av människa eller pryl.

Du kanske skrattar lite åt min historia ovan men jag vet att den inte är helt ovanlig. Det jag kände handlar om stress. Bara tanken på att sitta still utan stimulans gjorde mig stressad och rastlös. Stressen kom upp till ytan och jag hade ingenting att bedöva den med.

Att gå på toaletten utan mobil

Om du behöver vänta på någonting, prova att låta bli din mobil. Blir du lugn eller blir du rastlös? Om du känner dig rastlös så är det din stress som kommer upp till ytan. Fortsätt låta bli mobilen och pina dig igenom den där rastlösheten. Om du bara väntar en liten stund så kommer ett lugn. Försök att hitta detta lugn minst en gång per dag så att din hjärna inte hela tiden blir ansträngd. Om du vill slippa stress och utbrändhet, använd då dessa väntestunder till att vila din hjärna istället för att hela tiden sysselsätta dig.

Nästa gång du går på toaletten, prova att inte ta med dig mobilen in. Prova att bara sitta där och bli lite rastlös. Det är jobbigt till en början, jag vet, men med tiden så blir det oerhört behagligt. Att skippa mobilen på toaletten är ett utmärkt sätt att vila din hjärna ett par gånger varje dag. Vågar du?

Kommentera