Sömn e-bok

Vår sömn störs inte av e-böcker i sängen

  • Onsdag 2 augusti 2017

Vi fylls av pekpinnar såsom att vi måste stänga av elektroniska apparater innan sänggåendet, annars förstörs vår sömn. Men jag gillar att läsa e-böcker, är det alltså sämre att läsa en e-bok än en vanlig bok innan jag somnar?

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Sömn är en viktig komponent i välmåendet

En del i att förebygga stress och utbrändhet är att få ordning på sin sömn. Här gäller det dels att få tillräckligt många timmar men även god kvalitet. Om vi ständigt vaknar av sömnapné eller andra bekymmer så blir det lätt en nedåtgående spiral med sömn- och stressproblem. Likt hönan och ägget vet man inte alltid vilket som kom först, sömnbekymmer eller stress, bara att båda stjälper varandra. Med jämna mellanrum pumpas vi med tips om att göra lugna aktiviteter innan sänggåendet. Stäng av TV:n, ta en kopp te och läs en bok, ungefär så brukar tipsen låta. Dessa tips är bra att ta till sig. Syftet är att vi inte skall gå och lägga oss med höga nivåer av olika stresshormon som kan försämra vår sömn. Läs gärna mer om detta i mitt tidigare veckobrev ”Vi vaknar mitt i natten när vi är stressade – varför?”.

Rekommendationerna handlar alltså om att stänga av elektroniska apparater. Hur gör vi då om vi vill läsa en e-bok innan vi somnar? Ska det alltså vara sämre än att läsa en vanlig fysisk bok? En samling forskare vid Uppsala Universitet undersökte detta tillsammans. Arbetet resulterade i en publikation med det långa namnet ”Two hours of evening reading on a self-luminous tablet vs. reading a physical book does not alter sleep after daytime bright light exposure”. Försökspersonerna fick dagtid vistas i dagsljus under 6,5 timmar och kvällstid läsa en bok på en surfplatta i två timmar. En tid senare upprepades testet men då fick försökspersonerna läsa en vanlig bok istället för en e-bok. Forskarna mätte nivåerna av sömnhormonet melatonin och sömnen registrerades även med polysomnografi. Resultatet var tydligt: det spelar ingen roll för vår sömn om vi läser en fysisk bok eller en bok på en surfplatta.

Dagsljus är nyckeln

Tidigare har forskarna trott att läsning på en surfplatta med bakgrundsbelysning skulle orsaka problem med sömnen. Dessa experiment visar alltså att detta inte är något problem så länge vi får mycket dagsljus under dagen. Om vi inte jobbar i en nattsvart gruva eller på annat sätt inte får tillräckligt med dagsljus så har vi alltså goda möjligheter att i lugn och ro läsa vår e-bok istället för vår fysiska bok innan vi somnar. Observera att detta handlar om att läsa e-bok. Mail, sociala medier, appar och spel bör fortfarande hållas borta från sänghalmen eftersom de jagar upp oss och ger dopaminkickar snarare än ett lugn.

Mitt bland alla pekpinnar om allt som är farligt, låt oss njuta av lite positiva besked och välkomna e-boken till sängen.