Hjärnan behöver output genom att glo

Vi fylller hjärnan med input, när blir det output?

  • Onsdag 1 mars 2017

Nyhetsaviseringar på mobilen ger oss input. E-post ger oss input. Facebook ger oss input. När får hjärnan output?

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Det pratas mycket om det enorma informationsflöde som finns idag. Vi har alla möjligheter att hålla oss ajour med nyheter från olika världsdelar och våra hjärnor matas med enorma mängder intryck. Som före detta IT-konsult vill jag använda mig av termerna input och output. Vi får väldigt mycket input idag. Vi kanske vill prenumerera politiska beslut rörande vårt arbete, det blir input. Vi kanske vill hålla oss uppdaterade kring våra vänners liv genom Facebook, det blir också input. När vi tränar kanske vi lyssnar på ljudbok. Input. När vi vill ha en lugn stund kanske vi tittar på en dokumentär, även här matas vi med input.

Nu kanske du tänker: vänta nu, ljudbok på gymmet är faktiskt rekreation som ger avslappning! Jag håller med. Men det är fortfarande input. Även roliga och avkopplande saker kan vara input som ser till att vår hjärna fylls. Kanske har du själv upplevt en överfylld hjärna vid något tillfälle? Det kan sluta med att vi blir ljudkänsliga och har svårt för bussresor eller cafébesök. Det kan resultera i att vi inte klarar av den stimmighet som kan uppstå hemma när barnen leker i vardagsrummet. Det kan också bli så att vi bara stirrar på datorskärmen utan att veta vad vi håller på med. Jag har själv upplevt en överfylld hjärna vid många tillfällen och tro mig, varken humör eller kreativitet är på topp.

Det sägs att vi endast använder några få procent av hjärnans kapacitet och att utrymmet faktiskt är obegränsat. Men det sägs också att hjärnan behöver återhämtning och tid till att sortera nya tankar för att utrymmet ska bli just obegränsat. Det är här jag vill prata om output.

Output för mig är att glo. Ställ dig vid ett fönster och titta ut. Titta inte på något speciellt, bara glo planlöst och var passiv. Om du är ovan med detta så kommer du kanske att känna dig som ett fån, men ganska snabbt så brukar det dyka upp filmer eller bilder i hjärnan. Dessa tankar handlar om dig och ditt liv. Du minns kanske med glädje vad som hände förra veckan när du badade med familjen. Du kanske ser framför dig hur kul nästa helg ska bli när du ska äta middag med en god vän. Du kanske kommer på att du har glömt ordna ett nytt pass nu när det gamla har gått ut. Denna process handlar om att hjärnan börjar slappna av och sortera dina tankar. Denna filmföreställning vill jag kalla för output. Du får en god möjlighet att skriva ner det som hamnat mellan stolarna och tömma hjärnan från saker du måste komma ihåg så att hjärnan istället kan användas för att tänka.

Du behöver inte fokusera på din andning eller anstränga dig för att försöka vara här och nu. Bara glo. Det är jätteenkelt och tyvärr jätteunderskattat.

Om det dyker upp mörka tankar, ångest eller andra människors förmanande röster när du glor, då har du kanske någonting obearbetat som du måste ta tag i. Fundera på vems röst du hör och varför, eller fundera på varför du känner ångest och hur du kan bli av med den. Sök professionell hjälp om du behöver bearbeta gamla trauman. Fly inte bort från tankarna till din mobiltelefon eller hårt arbete, stanna kvar och inse att de saker som poppar upp behöver kanske bearbetas ytterligare för att du ska kunna få sinnesfrid.

Min ordination är output varje dag. Ställ alarmklockan på fyra minuter och glo. Hur känns det?

Kommentera