Spankulera

Checklista för att spankulera

  • Onsdag 7 augusti 2019

Ett av många trick för att minska sin stress är att spankulera lite oftare. Det kan vara en svår sak om tempot i livet ständigt är högt. Här kommer en enkel checklista över vad som krävs.

Boka en föreläsning om stress!

Konferens, kickoff eller vanligt veckomöte? Boka en specialanpassad session till din arbetsplats. Jag vill vara på plats innan någon kör in i väggen!

Läs mer >

Spankulera är en konst

Jag har i ett tidigare veckobrev beskrivit konsten att spankulera. Ordet ”spankulera” betyder ungefär ”promenera lugnt och bekymmerslöst”. Jag föreställer mig en person som går på en trottoar med lugna steg samtidigt som den betraktar omgivningen som passerar och visslar avspänt på någon trudelutt. Under mina stressiga år vet jag inte om jag spankulerade någon gång alls. Idag gör jag det dagligen.

Tålamod, kreativitet och mycket mer

Det kan kännas väldigt ineffektivt att promenera lite långsammare. Det är ju så mycket som måste hinnas med och varför ska vi då slösa bort dyrbar tid på själva transportsträckan? Här gäller det att förstå fördelarna med detta trick. Om vi har en avspänd och lugn känsla i kroppen så blir vi mer kreativa och får mer energi över till den aktivitet som vi är på väg mot. Jag vill påstå att du har större tålamod med ett trött och trotsigt barn om du spankulerar till hämtningen från förskolan. Jag påstår att du blir kreativare och kan tänka större i ett viktigt möte om du spankulerar istället för att hasta fram till mötet.

Förutom mer kreativitet och tålamod så lugnar du även ner ditt nervsystem och hela din kropp när du promenerar lite långsammare. Jag har beskrivit både läkarnas och mina egna upptäckter kring detta i ett tidigare veckobrev. Att spankulera är väldigt enkelt och ett väldigt underskattat trick för att minska sin stress.

Checklista

Det kan vara svårt att spankulera för den som har ett liv som stavas fullt ös medvetslös. Här kommer en enkel checklista över vad som krävs för att du ska kunna spankulera fritt och avspänt:

  • Hantera stress från dåtid
    Ta hand om alla dåliga samveten så att de inte upptar dina tankar. Ring det där samtalet som du inte vill eller vågar. Försök ta hand om den där relationen som behöver din uppmärksamhet.
  • Hantera stress från nutid
    Se till att du har åtgärdat eller på annat sätt blivit av med alla akuta uppgifter som brinner just nu så att hjärnan inte behöver fundera över dessa.
  • Hantera stress från framtid
    Se till att du har en känsla av kontroll över vad som ska hända under den närmaste framtiden så att du slipper tänka på det
  • Var ute i god tid
    Våga gå aningens tidigare än du brukar så att du utan problem kan ta det lite lugnare.

Checklistan kan verka banal men faktum är att det är så enkelt att uppnå avspändhet men samtidigt så svårt. Har du tagit hand om dina dåliga samveten? Är du i fas med dina åtaganden? Har du koll på planeringen? Om inte, vad är det första du kan göra för att bocka av någon av punkterna på checklistan?

Kommentera